Eindelijk was daar het boek van de winnaar van Heel Holland Bakt seizoen 5: Leer Bakken met Hans. En wat voor een boek! De andere boeken van de serie heb ik niet, mede ook omdat ik toen niet in Nederland was en ja, hoeveel bakboeken wil een mens hebben? Dit boek ‘Leer bakken met Hans’ trok echter wel direct mijn aandacht. Een boek waarmee je uitgedaagd wordt om jezelf naar een hoger bakniveau te brengen, dat wekt mijn nieuwsgierigheid. Die van jullie ook?

Leer bakken met Hans

Hans Spitsbaard won de 5e editie van Heel Holland Bakt en tijdens de serie bleek al dat Hans een technische bakker is. Strak, precisie, afgewogen recepten en gedurende de serie steeds meer verschillende technieken kenmerken deze jonge thuisbakker. Ik vind dat prachtig om te zien en dat is ook exact hoe ik zelf steeds meer probeer te bakken. In dit boek wil Hans je uitdagen om beter en mooier te laten bakken. Hij doet dit aan de hand van duidelijke stap-voor-stap foto’s en duidelijke recepten waarin ook steeds verwezen wordt naar de betreffende foto’s.

Als je met dit boek aan de slag gaat, weet ik zeker dat je jezelf zult uitdagen. Laat je niet afschrikken door ingewikkelde technieken! Volg nauwkeurig alle stappen en probeer het gewoon… – Hans Spitsbaard –

Leer bakken met Hans, heel holland bakt, patesserie.com, boekentip, bakboek

INHOUD

Het boek is duidelijk binnen stijl van Heel Holland Bakt gemaakt. Het is een handzaam boek met een harde omslag, duidelijk lettertype en prachtige heldere foto’s. Bij elk recept is niet alleen aangegeven wat je aan ingrediënten nodig hebt, maar ook welk bakgerei je erbij moet pakken. Handig! Omdat er best wel wat uitdagende recepten inzitten, staat onder elke titel of het ‘best makkelijk’, ’goed te doen’ of ‘wow, wel moeilijk’ is. Dat maakt een recept kiezen om te maken dus een stuk eenvoudiger. Het register achterin is op alfabetische volgorde en rubriceert niet alleen op de receptnaam, maar ook op ingrediënt of techniek, waardoor je ook de deel-recepten of technieken snel terug kunt vinden.

Het boek start met een leuk voorwoord van Robèrt van Beckhoven en Hans zelf. Dan begint Hans eerst met Handige Baktips. Nu is dit vaak een hoofdstuk wat veel mensen overslaan, maar doe dit hier zeker niet. In vlotte bewoording deelt Hans even wat meer kennis, wat handig is voordat je start.

De recepten zijn onderverdeeld in 4 hoofdstukken met elk 4 of 5 recepten. 19 recepten dus in totaal, maar dat is meer dan voldoende, aangezien elk recept wel uit een aantal deel-recepten bestaat.

• Patisserie
    4 verfijnde recepten van prachtige gebakjes zoals de dacquise, empileur, macaron en de citroen tartelette. Stuk voor stuk prachtige patisserie-klassiekers!
  • Chocolade
    Chocolade mag natuurlijk niet ontbreken. De klassieke Opera-taart met zijn prachtige laagjes, een chocolade-charlotte of zijn versie van de sachertaart, chocolade-karameltaart en een bijzondere brownietaart!
  • Friandises
    Friandises zijn kleine zoete hapjes, zoals madeleines en dúmkes , maar ook nougat, fudge en de minder kleine maar erg lekkere pain aux raisins
  • Taarten
    Als laatste 5 taart recepten waarin natuurlijk de Oud Hollandse Koekjes taart en de Ode aan André niet mogen ontbreken. Ook Hans zijn versie van de Fraisier, St Honoré en de Tarte Tatin maken dit laatste hoofdstuk tot een volwaardige afsluiter van het boek

AUTEUR

Hans Spitsbaard is de jongste thuisbakker die zich winnaar van het populaire bakprogramma Heel Holland Bakt mag noemen. Student Technische Bedrijfskunde maar inmiddels gestopt omdat hij zich volledig op het bakken wil focussen. Wil je weten hoe het Hans vergaat en meer recepten van hem maken? Volg hem dan op zijn blog of social media.

Hans over Taarten:
Het begon bij oma’s appeltaart en voor het grote publiek eindigde het bij de bruidstaart. Het liefst bak ik er elke dag één!

leer bakken met hans, patesserie.com

MIJN IMPRESSIE VAN DIT BOEK

Dat dit boek heeft ‘maar’ 19 recepten heeft, moet jij je niet door laten weerhouden. Elk recept bestaat namelijk uit een paar losse onderdelen en daarmee heb je eigenlijk een pracht van een verzameling basis-recepten te pakken. Hans neemt je stap voor stap mee door al deze recepten, zowel in tekst als foto’s, waardoor je in staat wordt gesteld zelf ook prachtige creaties neer te zetten en geïnspireerd te worden om daarmee te variëren.

Naast de stap-voor-stap benadering vind ik dit boek ook erg leuk en leerzaam omdat Hans echt alle technieken in zijn recepten meeneemt en de verschillende variaties daarvoor laat zien. Bijvoorbeeld het kookschuim als decoratie-merengue, maar ook voor in de macarons of luchtige botercrème. En chocolade niet alleen in beslag of ganache, maar ook als glazuur of getempereerd als decoratie. Hoe meer je door het boek gaat, hoe knapper ik het eigenlijk vind dat je in 19 recepten eigenlijk een groot deel van een banketbakkers opleiding kunt stoppen! Met dit boek heb je dus de juiste technieken en prachtige recepten in de hand. Daag jezelf uit, ga een (zaterdag) middag in de keuken staan en verras jezelf en je gezin of visite met prachtig gebak op de zondagochtend.

Voor de beginnende bakker is dit boek nog een stap te ver, maar als iets gevorderde thuisbakker is het een absolute aanrader om met samen met Hans met de klassieke recepten uit de patisserie aan de slag te gaan en naast Hans zijn twist er in het vervolg ook je eigen twist aan te geven. Leer bakken met Hans is een leerzaam, uitdagend en inspirerend bakboek.

DE GEGEVENS

Leer bakken met Hans (kijk hier voor een inkijkexemplaar)
Auteur      : Hans Spitsbaard