De kookboeken van Donna Hay zijn altijd populair en terecht. Ze zien er niet alleen prachtig uit, maar hebben ook inspirerende recepten die thuis prima te maken zijn. Modern Baking is het antwoord op al die bakrecepten van Donna Hay. Een prachtig dik boek met heel veel recepten in die typische Donna Hay style.

Modern Baking is met 400 bladzijden een flink boek, waarbij je al doorbladerdend de prachtigste soorten gebak en desserts tegenkomt in de typische mooie fotografie stijlen van Donna Hay. Het boek is ingedeeld aan de hand van een aantal ingrediënten en elk hoofdstuk is weer in drieen geplitst. Elk hoofdstuk start met een aantal heerlijke, decadente recepten. Nergens rekening mee houden, recepten waar je lekker de tijd voor neemt om wat prachtigs op tafel te zetten. Iets minder tijd? Dan is er de Quick-Fix. Een kortere ingrediëntenlijst, hier en daar kant-en-klaar producten en in niet al te veel tijd toch iets heerlijks op tafel zetten. Wil je liever wat gezonder? Dan kies je iets uit het Fresh & Light deel. Minder geraffineerde suikers, meer vers fruit, noten, rauwe cacao en andere pure ingrediënten. Zo is er voor iedereen en altijd iets uit dit boek te maken.

Modern Baking, donna hay, patesserie.com

Inhoud van Modern Baking

Hoofdstuk 1: Chocolade

In prachtige foto’s komen hier de mooiste recepten langs met chocolade in de hoofdrol. Rijke en decadente taarten zoals de Chocoladetaart van pure chocolade gevuld met melkchocolade ganache en zeezout, diverse soorten brownies (als koekje, cake of zelfs gevuld). Maar ook s’morecookie sandwiches, als meringe taart of s’more-ijs. Bij de Quick-fix maak je gemakkelijk een snelle hazelnootfudge, ijstaart, rockyroad, of eenkoms-chocolade-kokosmuffins. Bij de fresh & light wordt oa meer rauwe cacao gebruikt, ricotta en superfoods.

Hoofdstuk 2: Karamel, toffee en koffie

Ook het 2e hoofdstuk in Modern Baking is gevuld met volle rijke smaken als karamel en koffie. Prachtige karamel-brownies of een koffie-cheesecake, pecan-karamel taartjes en lava-cakes met dulce de leche. Heerlijke koekjes, maar ook karamels met pinda of kardemom-pistache en ijsjes. De Quick fix levert je een snelle sauzen zoals honing-toffee- of koffie-karamelsaus. Ook snelle tarteletjes en hoe je heerlijke (kant- en klare) meringues omtovert naar een dessert met karamel en vijg. Bij Fresh & Light ligt de nadruk op bv het gebruik van dadels, noten en rauwe cacao.

Hoofdstuk 3: Suiker en specerijen

Wanneer je je gebak of koekjes bestuift met een laagje poedersuiker of wat specerijen, een extra laagje glazuur geeft of wat glans met honing, het geeft het nét even wat meer luxe. Hier vind je dus taarten waarbij je je gebak wat extra smaakvolle glamour geeft. Madeleines met lavendel-honing, gekruide vanille-koekjes, amandeltaart met amaretto-siroop of plaatgebak met koekkruiden. Quick-fix je cannoli’s met wat extra nootmuskaat, grill pruimen eens met wat specerijen en maak van filodeeg eens prachtige fruittaartjes in een handomdraai. Voor de Fresh & Light worden specerijen veelvuldig gebruikt zodat het aandeel geraffineerde suiker wat naar beneden kan. Smaakmakers als rozenwater, noten of dadels vind je in dit deel van Modern Baking veel terug.

Hoofdstuk 4: Vruchten en bessen

Eigen oogst of fruit van het seizoen in gebak verwerken is ontzettend lekker. Het boek geeft prachtige recepten waarbij, bij het zien van de foto’s, je het water in de mond loopt. Open taarten met aardbei/rabarber, pruimen of blauwe bessen, diverse tarte tatins, maar ook heerlijke cakes en zelfs eenvoudige koekjes kun je met vers fruit al omtoveren tot heerlijke jamkoekjes. Snellere recepten zijn bijvoorbeeld een fruitflappen met appel of rabarber, eton mess met bramen of heerlijke ijslolly’s die net wat anders zijn. Voor de fresh&light variant wordt er bijvoorbeeld gebruik gemaakt van chiazaad als ‘jam-maker’ en bananen voor in de cake of het ijs.

Hoofdstuk 5: Melk en Room

Veel prachtig wit in dit hoofdstuk. Zijdezachte panna-cotta’s met karnemelk, luchtige sinaasappel-ricotta souffle of tompoucen met vanille-yoghurt. Maar ook in gebak veel zuivel, zoals yoghurt in het deeg van de mascarpone-tartelettes, of de pasteis de nata (met chai 🙂 ). Het recept voor zelfgemaakt softijs is zeker eentje die ik ga proberen. Bij de snellere recepten maak je al gauw een mooie taart van kant-en-klare biscuitjes, room en hazelnoten, maak je heerlijke rijstepudding van een restje rijst en ga je zeker punten scoren met het snelle frambozen-pavlova-ijs. Voor een fresh & light variant is naast pure yoghurt ook een scala aan andere ‘melk’- en ‘room’-soorten te gebruiken als kokosmelk, amandelmelk, cashewnotenroom om heerlijke recepten te maken.

Wie is Donna Hay

Voor wie haar nog niet kent: Donna Hay komt uit Australië en is daar al jaren de favoriete thuiskok. Ze heeft naast Modern Baking nog ruim 27 boeken op haar naam staan die wereldwijd zeer succesvol zijn. Bovendien heeft ze haar eigen kookprogramma’s op tv én een eigen magazine. Naast het creëren van haar typische ‘eenvoudige’ recepten is ze ook een fantastische foodstylist die met haar eigen stijl veel foodfotograven inspireert.

Mijn impressie van Modern Baking

Wat een prachtig boek! Het ziet er qua styling ontzettend mooi uit en het aantal recepten is enorm. Er zijn zoveel mooie recepten dat het benoemen hiervan eigenlijk onbegonnen werk is. Wat ik enorm in dit boek kan waarderen is de diversiteit. Wil je uitgebreid aan de bak of juist niet te lang in de keuken staan, wil je volop decadent of toch iets meer op de ingrediënten lettem? Het zit allemaal in het boek. Qua het zoeken van de juiste recepten is dit wel een boek waar je in blijft bladeren. De indeling van de hoofdstukken geeft een indicatie, maar chocolade-recepten vind je ook in andere hoofdstukken terug. Dus even snel een recept zoeken, daar heb je de index echt voor nodig. Voor de rest zien alle recepten eruit om te willen maken. Typisch zo’n boek die vol post-it plakkertjes zit en veelvuldig geraadpleegd zal worden. Voor dé bakfanaten een echte musthave.

De gegevens van het boek

Modern Baking (kijk hier voor een inkijkexemplaar)
Auteur      : Donna Hay