Wanneer je graag brood bakt of wil leren broodbakken dan zijn de boeken van Levine van Doorne een aanrader. Heldere uitleg, recepten die kloppen en ontzettend veel inspirerende soorten brood om zelf te gaan maken. Haar derde boek richt zich op zoet en hartige broodjes uit eigen oven. Met dit boek laat Levine zien dat wanneer je eenmaal begint met broodbakken de mogelijkheden eindeloos zijn!

Na Brood uit eigen oven en Meer brood uit eigen oven nu een boek waar kleine broodjes uit eigen oven centraal staan. In dit derde boek van Levine vinden we 42 recepten voor zowel hartige als zoete broodjes. Het zijn allemaal leuke eenpersoonsbroodjes. Behalve de laatste lunchbroden, maar ook dat zijn kleinere broden (voor 2-3 personen).

Inhoud van het boek:

• Ingrediënten en bakbenodigdheden
    Voor goed brood zijn goede ingredienten noodzaak en dus neemt Levine in het begin van het boek de belangrijkste ingrediënten met je door. Hoe zit het met gist, welk vocht gebruik je en hoeveel vetstof gebruik je in een recept en wat doet dat met je deeg? En ook al heb je niet veel bakmateriaal nodig, toch is het lijstje met bakbenodigdheden even goed om door te nemen en dan weet je ook gelijk waarom ik altijd vraag om douchemutsen uit hotels!
  • Tips bij de recepten
    Hoe goed een recept ook is, bij brood is en blijft het deeg leidend! En dat is voor de beginnende broodbakker vaak lastig. Dit hoofdstuk is zowel voor de beginner als iets ervaren broodbakker slim om even goed door te lezen! Nuchter maar ook heel duidelijk laat ze ons weten dat we het broodbakken niet te moeilijk moeten maken (rijzen hoeft echt niet op de kachel). Dat we niet moeten rommelen en sjoemelen, maar dat er hier en daar best wel wat vervangen kan worden. Alle stappen van het brood maken worden hier doorlopen. Ook al zijn dit vaak de hoofdstukken die je overslaat, lees dit! Alle tips die hier in staan wil je niet missen. Ze zorgen ervoor dat je veel sneller leert om prachtig brood te bakken.
  • Brooddeeg vormen
    Heldere beschrijving én stap voor stap foto’s om je brood in de mooiste vormen te brengen.
het 3e boek van Levine Broodjes uit eigen oven zoet en hartig inhoudsopgave

Het deel met de recepten

• Zoet
    Met 19 recepten het grootste hoofdstuk in het boek. Denk hierbij aan zoete broodjes die je prima bij het ontbijt als lunch kunt serveren. Maar ook aan broodjes die juist weer heel erg lekker zijn bij thee of koffie. De appelfientjes, broodjes met lemoncurd & fuit of de chocolade puddingbroodjes (waarom heb ìk daar niet eerder aan gedacht?) lijken me fantastisch op een zaterdagmiddag bij de koffie. Qua lunchbroodjes denk ik nu al aan cranberry-pistachebroodjes, vlechtbroodjes met anijs of broodjes met citrussuiker en rozemarijn.
  • Hartig
    De hartige kant is met 14 recepten vertegenwoordigt en ook al neig ik vaak naar zoet, deze broodjes lijken mij echt superlekker om te maken. Afbreekbrood met droge worst , kruiden-knoflookbroodjes of pistolets met spekjes en ui. Klinkt heerlijk toch! Ook de uienkaas stokbroodjes vind je hier, (net iets andere) worstenbroodjes en heerlijke gehaktbroodjes (italiaans) zullen denk ik populaire recepten uit dit boek worden.
  • Lunchbroodjes
    Als laatste nog een hoofdstuk met 9 kleinere vloerbroden die je met 2-3 personen kunt delen voor de lunch. Lekker in dikke plakken snijden en op zo’n manier kun je regelmatig eens wat anders uitproberen. Rood bietenbrood met walnoten, geel brood met kurkuma en nigella zaad of zelfs groen brood met spinazie en feta. Het uienbrood met mosterd lijkt mij fantastisch. (een levine zegt ook: niet aarzelen, gewoon maken!) al moet ik even iets langer nadenken over wortelbrood. Maar als daarvan 2 verschillende recepten in het boek staan omdat niemand kan kiezen, dan moet ook dat wel een lekker brood zijn!

Al met al dus keuzes, keuzes! Want al lezende krijg ik zin om al die verschillende smaken uit te proberen en gaat mijn gevoel zelfs meer richting hartig dan zoet!

Ik heb de mazzel dat ik in Woudsend een korenmolen heb waar ontzettend veel meelsoorten, broodbak producten en ingrediënten te krijgen zijn. Heb jij dat niet? Dan staat er achter in het boek een handig lijstje met leveranciers!

het 3e boek van Levine Broodjes uit eigen oven zoet en hartig, impressie van het boek

Mijn impressie van Broodjes uit eigen oven, zoet en hartig

Naast dat Levine in dit boek weer heerlijke broodrecepten met ons deelt, laat ze ook weer zien dat je meer met brooddeeg kunt dan het alleen maar als een bolletje bakken. Creatieve vormen of bakken in een muffinvorm, het maakt de broodjes nog veel leuker dan dat ze al zijn! Deze broodjes uit eigen oven zijn dan ook echt een (kleurrijk!) feest om op tafel te zetten. Een prachtige aanvulling op de boeken die we al van haar kennen en zo inspirerend dat ik er direct mee aan de slag ging en er zeker meer uit ga maken. Ik heb het virus van broodbakken weer te pakken!

Het boek is in dezelfde stijl opgezet als haar vorige boeken, dus een heldere ingrediënten lijst waarin ook vermeld is wat voor materiaal je nodig hebt. Alle recepten zijn volledig per stap uitgeschreven, al is het nu iets compacter dan bij de vorige boeken. Heel duidelijk voor de iets ervaren bakken en voor de beginner staat voorin het boek een uitgebreide extra uitleg over het kneden, opbollen, rijzen en bakken. Ook de tips die verspreid staan over het boek zijn handig en helpen je een betere broodbakker te worden. Dolblij word ik van dit soort boeken!

Ook benieuwd naar dit nieuwe boek? Kijk hier voor een inkijk exemplaar

Gegevens van dit boek

Broodjes uit eigen oven, zoet en hartig
Levine van Doorne
Forte Culinair
Uitgave Oktober 2019
ISBN 9789462502116
€ 19,99

Heb je een broodbakliefhebber in je familie of vriendenkring? Dan denk ik dat hij/zij ook heel blij zal zijn met dit boek als kado! En heb je zelf toch nog wat hulp nodig bij het maken van brood? Uit eigen ervaring weet ik dat de workshops van Levine zeer waardevol en leerzaam zijn.

Met dank aan de uitgever voor een recensie-exemplaar. Dit artikel kan affiliatelinks bevatten. Meer informatie hierover lees je in de disclaimer