Na acht boeken met de allerlekkerste bakrecepten wordt het wellicht wat lastig om een keuze te maken welk boek je nu moet hebben van Rutger. Ik kan natuurlijk heel hard roepen: allemaal! Maar dat moet ook maar in je budget passen. Zijn nieuwste boek ‘De 100 allerbeste recepten’ is dan ook een slimme zet, want daarmee heb je gewoon het beste van al zijn boeken meteen in huis.

Er wordt mij vaak gevraagd wat nu een goed boek is voor iemand die wel graag wat meer wil bakken. Wat voor boek geef je zo iemand kado, want er zijn zo veel bakboeken! Mijn eerste reactie is altijd: Zorg dat je een goed boek koopt en niet een of ander goedkoop klein boekje van de plaatselijke boekenstunter. Een goed boek heeft recepten die kloppen en dat is mi essentieel. In dat rijtje kan ik nu een nieuw boek toevoegen: Rutger Bakt ‘De 100 allerbeste recepten’

Op zoek naar een kado of mag dit boek ook niet in jouw bakboeken collectie ontbreken?
Bestel ‘m hier
en je hebt ‘m morgen al in huis

Wat staat er in ‘De 100 allerbeste recepten’

Rutger deelt in dit boek verschillende soorten recepten die ook om verschillende redenen de ‘allerbeste’ zijn. Want wat maakt iets allerbest? Volgens Rutger zijn dat recepten die niet alleen zijn persoonlijke favorieten zijn, maar ook welke recepten online het beste scoren, welke het meeste gemaakt worden of juist die basisrecepten waarmee je zelf eindeloos kunt variëren.

De bakrecepten zijn verdeeld in de hoofdstukken koekjes, taarten, cakes, desserts, gebakjes, brood en hartig. Daar kan elke bakker dus heerlijk mee aan de slag. Zin om niet te lang te bakken? Dan zijn de chocolate chip cookies (mét nog eens 4 extra variaties!) een goed idee. Druilerige herfst zaterdag? Dan gaat er niks boven een ovenplaat vol met eigen gemaakte broodjes pulled chicken of een heerlijke cheesecake in de oven.

inhoudsopgave rutger bakt de allerbeste 100 recepten

Een kleine greep van de recepten:
(En als je even mee telt, dan zie je dat er eigenlijk meer dan 100 recepten in het boek staan 😉 )

• 16 (+ 8 variaties) koekjes van simpele zandkoekjes tot cantuccini en kokosbollen, meringues, stroopkoeken tot krokante hazelnoot koekjes
  • 15 (en 6 variatie recepten) taarten, waarbij de klassieke appeltaart, red velvet, carrotcake en de sloffen natuurlijk niet ontbreken.
  • Maar liefst 17 (+6) cake recepten waarbij de madeleines, appelcake en chocolade cake natuurlijk de allerlekkerste zijn 😉
  • 18 (+14) ideeën voor desserts. Chocolade mousse en panna cotta mochten hier niet ontbreken, maar ook vla, tiramisu, pavlova en dessertsauzen vind je in dit hoofdstuk terug
  • 13 (+ 9) gebakjes of recepten die je daar onder kunt scharen. Chocolade soesjes, scones en kleine tartelettes. Maar ook donuts, poffertjes ideeën én slagroomtruffels.
  • Altijd al brood willen maken? Met maar liefst 13 (+4) recepten kun je aan de slag! Wat dacht je van kwarkbroodjes, naan, kaneelbroodjes of picknickbrood?
  • Genoeg van al het zoet? Bak dan eens iets van deze 8 hartige recepten. Empanada’s zijn mijn persoonlijke favoriet, maar ook bladerdeeghapjes, flammkuchen of een echte Pie!

Het fijne van dit boek is dat het ook ontzettend leuk is om te lezen. Alle recepten hebben een korte persoonlijke noot. Weet jij bijvoorbeeld nog wat Rutger zijn eerste recept op het blog was? Of hoe hij geïnspireerd werd om zelf voor de eerste keer vla te maken? Maar het boek is ook doorspekt met langere persoonlijke verhalen. Herinneringen aan de Heel Holland Bakt-tent, verhalen over bakken in zijn kleine thuis-keuken, proefsessies op test-avonden of over inspiratiereisjes naar bijvoorbeeld Parijs.

auteursfoto rutger bakt de allerbeste 100 recepten

Wie is Rutger

Rutger van den Broek is de winnaar van de eerste editie van Heel Holland Bakt en daarna werd hij al snel een bekende naam bij (thuis)bakkend Nederland. Inmiddels heeft hij diverse bakboeken op zijn naam staan, waarvan de Bakbijbel en Koekjesbijbel echte bestsellers zijn. Daarnaast publiceert hij recepten op zijn eigen blog en verschijnen zijn recepten ook regelmatig in de diverse food-tijdschriften. Rutger staat bekend om het delen van recepten die maakbaar zijn, met ingrediënten die goed verkrijgbaar zijn en waarvan je weet dat de recepten ook altijd kloppen.

Voor wie is dit boek geschikt?

De beginnende bakker kan zich prima uitdagen met de diversiteit aan recepten in het boek en ook de iets meer ervaren thuisbakker zal zeker recepten tegenkomen die hij/zij nog niet heeft gemaakt. Dit boek is een prachtige verzameling van populaire recepten die je allemaal wel wilt maken. Heeft iemand al een paar boeken van Rutger in de kast, dan nog is dit boek een zeer leuke aanvulling en daardoor is dit boek dan ook een ideaal bakboek om kado te geven. Je zit met dit boek namelijk altijd goed!

De gegevens van dit boek

RUTGER BAKT – DE 100 ALLERBESTE RECEPTEN
Rutger van den Broek