Als ik zo om me heen kijk, dan wordt er door de jeugd steeds vaker gebakken. Ook mijn nichtjes vinden het prachtig en toen vorig jaar het boek ‘Rudolph en de jonge bakkers’ uitkwam, leek met dat een prachtig boek om met de dames mee aan de slag te gaan. Maar wie een kinderbakboek verwacht komt ‘bedrogen’ uit. Het blijkt een inspirerend boek te zijn om jongeren aan te sporen echt te gaan bakken. Met ‘volwassen’ basisrecepten die prima vertaald worden naar de jeugd.

Boekentip: Rudolph en de jonge bakkers

Een prachtig stoer boek lag op me te wachten bij mijn terugkomst in Nederland, vol met foto’s van jonge bakkers in alle leeftijden en heel veel heerlijke baksels. Bij het openslaan van het boek schrok in eerste instantie wel even. Dit is helemaal geen kinderbakboek, schoot er door mij heen! De eerste recepten zijn, naast de toegankelijke cake, toch echt wel ‘echte’ recepten zoals soezendeeg, bladerdeeg en zelf banketbakkersroom maken. Ook komt al vlot het tempereren van chocolade aan bod, wat mij toch niet direct iets lijkt voor kinderen. Maar door het boek verder te lezen en door te bladeren, wordt het mij al snel duidelijk. Rudolph wil de jeugd graag aan het bakken krijgen, maar dan wel op de goede manier. En daarbij horen de juiste en natuurlijk echte basis-technieken van de banketbakkerij!
Rudolph en de jonge bakkers, patesserie.com, review, recensie
De manier waarop hij de recepten, tips en informatie deelt is helder en duidelijk op de jeugd gericht die geïnteresseerd is in bakken. En om heel eerlijk te zijn, niet alleen de jeugd 😉 ! Eigenlijk is het dus een boek voor jong en oud, maar dan met een twist, vormgeving en uitlegstijl die iets meer aanspreekt bij het jongere publiek. Vrolijke foto’s, trotse bakkers en leuke recepten die niet te kinderachtig zijn. Een leuk boek waar je als jonge bakker echt wat van leert en waar het plezier van de baksels van de bladzijden afstraalt. Ondanks dat mijn nichtjes nog wat aan de jonge kant zijn, gaan we hier zeker mee aan de slag!

De beste manier om iets te leren is door het gewoon te gaan doen – Rudolph van Veen –

Inhoud van het boek

Naast eerst even een paar tips te hebben weggegeven begint Rudolph direct al met de hoofdstukken. Snel aan de slag dus!

Hoofdstuk 1: De basis van het bakken
De eerste recepten zijn de echte basisrecepten die je als bakker overal voor kunt gebruiken. De verschillende cake-soorten, deegsoorten, crèmes en glazuren. Ook een duidelijke uitleg over het gebruik van chocolade.

Hoofdstuk 2: Ontbijt
Bakken is niet alleen maar taart en koekjes. Ook voor het ontbijt kun je leuke dingen maken zoals havermoutbrood, je eigen chocopasta, muesli of lekkere verschillende soorten broodjes.

Hoofdstuk 3: Cupcakes
Cupcakes zijn, naast koekjes, vaak bij velen de eerste baksels. Maar liefst 7 verschillende soorten cupcake recepten inspireren je om van een eenvoudig mini-cakeje kleine een-persoonsgebakjes te maken. Wat dacht je van Appeltaartcakejes, Soezencupcakes of Cupcakes met stroopwafel?

Hoofdstuk 4: Taart
Het aanbod aan taartrecepten vind ik heel divers. Van een klassieke progrès (hazelnootschuimtaart) tot een wat meer toegankelijkere moederdagtaart, smileytaart of een leuke egeltjes of monstertaart.

Hoofdstuk 5: Koek
In plaats van simpele zandkoekjes vind je hier leuke en uitdagende recepten als oa. koekjes met abrikozen, spiraalkoekjes, krakelingen en koekjes gevuld met nutella.

Hoofdstuk 6: Hartig
Ook hartig bakken komt aan bod met 8 gevarieerde recepten. Eigen pizza’s maken, gebakjes van een boterham, quiche of   echte kaasbroodjes!

Hoofdstuk 7: Toetjes
Ook qua toetjes is de diversiteit goed. Je kunt natuurlijk de klassieke vlaflip of zelfgemaakte vla maken, maar wat dacht je van fruitsushi, gevulde sinaasappels en aardbei-tiramisu?

Bovendien vind je afwisselend na enkele hoofdstuk nog een klein mini-thema, zoals marsepein, ‘supersnel en gemakkelijk’ of marshmallows. Maar ook is er gedacht aan jeugd die bijvoorbeeld suikervrij, glutenvrij, lactosevrij willen of moeten bakken. Naast passende recepten is er ook uitleg hierover en dat vind ik echt een toegevoegde waarde in dit boek.

Rudolph van Veen / Photocredits: Sam Walravens

De Auteur

Rudolph van Veen is bij het grote publiek bekend als tv-kok en bakker. Eerst bij Carlo en Irene / Life & Cooking en al snel met diverse succesvolle programma’s op 24Kitchen (waaronder: De gemakkelijke maaltijd en Rudolph’s Bakery). Dat hij aan de basis stond van het succes van deze zender is wellicht wat minder bekend bij het grote publiek. Hij wist al op jonge leeftijd dat hij kok wilde worden en studeerde als beste leerling af op de Culinaire School van Breda. Daarna ging hij in Zwitserland aan de slag, werkte bij De Swaen van Cas Spijkers (2 michelinsterren) en leerde bij Huis van Wely het Patisserievak. Daarnaast deed hij aan vele wedstrijden mee om zichzelf uit te dagen en sleepte diverse prijzen in de wacht. Bovendien mag hij zich Meesterkok en Meesterpatissier noemen, twee titels die de hoogsthaalbare graad zijn binnen het vakgebied. Ondertussen heeft Rudolph van Veen ook al meer dan 10 kook- en bakboeken gemaakt.

Wees nieuwsgierig, blijf proberen en doe eens iets geks! Wie weet ontdek jij daarmee iets ongelooflijk lekkers? – Rudolph van Veen –

Rudolph en de jonge bakkers

Auteur: Rudolph van Veen