Er is weer een nieuw boek van Broodkoningin Levine van Doorne. En dit keer geen ‘moeilijke’ dingen met desem of gist, maar over hoe je gemakkelijk en snel een sodabrood uit eigen oven tovert. Wat ook anders aan dit broodboek is, is dat ze niet alleen de recepten ontwikkelt en geschreven heeft . De toevoeging van broodkroonprins (of koning?) Freerk Bos als auteur geeft het boek absoluut een extra touch!

Dit artikel kan affiliatelinks bevatten en bevat een gekregen product

Wanneer ik hoor dat er weer gewerkt wordt aan een nieuw broodboek door Levine van Doorne ben ik altijd super nieuwsgierig. Ik weet niet hoe het bij jou is, maar brood is en blijft hier een ondergeschoven kindje. Eigenlijk wil ik veel vaker brood bakken, want niks is zo lekker dan eigen gebakken brood, maar op één of andere manier komt het er niet van. Tijd? De feeling met gist even kwijt? Een desem die ik door te weinig focus maar niet opgestart krijg? Ik weet het niet… En toch blijft het me trekken. Gelukkig is er sodabrood en nu ‘Sodabrood uit eigen oven’ op de deurmat plofte heb ik geen redenen meer om broodbakken uit te stellen. Want sodabrood is snel en gemakkelijk te maken, en zoals uit het boek blijkt: Ontzettend veelzijdig!

Wat is sodabrood?

Sodabrood is een specifiek soort brood wat je maakt met baksoda en een zuur (meestal karnemelk). Het hoeft dus niet te rijzen en dan maakt het tot een snelle manier van broodbakken. Doordat je het ook niet hoeft te kneden is de structuur van het brood ook heel anders. Je bouwt immers geen glutennetwerk op. Het bekendste sodabrood is het basic Iers Sodabrood

inhoudsopgave uit het boek sodabrood uit eigen oven

Wat staat er in het boek ‘Sodabrood uit eigen oven’

Dat het maken van sodabrood een stuk veelzijdiger is dan een basic Iers Sodabrood, blijkt al bij het zien van de foto’s in het boek. Maar dit boek is meer dan alleen een verzameling recepten.

Na het voorwoord van beide schrijvers (altijd leuk om te lezen!) leren we eerst iets meer over wat Soda Brood is en waar het vandaan komt. Verrassend: de basis ligt níet in Ierland! Wat zijn de karakteristieken van het brood en waarom vergelijken de auteurs het met een baguette? Uit de ‘bakbenodigdheden’ blijkt al dat je niet veel nodig hebt om zelf sodabrood uit eigen oven te kunnen toveren. Naast een weegschaal is een kom, een bakvorm en een mes eigenlijk het enige wat echt noodzakelijk is. Ideaal dus!

En ook al wil je misschien gelijk door naar de recepten, de hoofdstukken ‘Ingrediënten’ en ‘Specerijen’ moet je echt even doorlezen. Sodabrood is anders dan gewoon brood en dus is de keuze van je bloem en meel ook anders. Daarnaast heeft de werking van baksoda invloed op specerijen en kruiden. Het doet bij sommige specerijen wat met de kleur (kurkuma kan roze worden!). Wil je dus smaken toevoegen aan je brood? Lees dit deel aandachtig door want de tips hierin zijn ontzettend handig.

Omdat gluten geen rol spelen bij het maken van sodabrood is dit een ideaal brood om aan te passen naar glutenvrij. In het boek vind je daarvoor de beste tips én het recept om zelf een ideale glutenvrije broodmix te maken. En wil je het ook nog eens lactosevrij maken? Ook daar wordt rekening mee gehouden.

Algemene werkwijze en tips voor sodabrood
De werkwijze voor het maken van sodabrood is voor alle broden gelijk. Volgorde van handelen is echter wel heel belangrijk, dus het begint het boek met een uitgebreide stap voor stap uitleg inclusief foto’s .

Basis recepten
Een hoofdstuk met 9 basis recepten. Te beginnen met een wit brood en een verrijkt witbrood. Daarna volgen broden met andere meelsoorten als maismeel, semolina, spelt, rogge en boekweit. Mijn favoriet voor nu? Tarwe-pompoenpit!

Hartige recepten
Sodabrood is veelzijdig en kan zowel zoet als hartig gemaakt worden. Voor de hartige kan zijn er 18 heerlijke recepten gemaakt. En bij hartig hoef je niet alleen aan borrelplank-waardige broodjes als spek-bieslook-kaas, ham-bieslook-wortel of tomaat-kaas-rozemarijn te denken. Hartige broden als aardappel-peterselie, kaas-paprika of pesto-tomaat-kaas zijn ook uitermate geschikt om te beleggen voor de lunch of bij de soep.
Mijn favorieten: Rozemarijn-abrikoos en het notenbrood.

Verrassende recepten
Wil je een stapje verder? Dan zijn de 6 recepten in dit hoofdstuk wat voor jou waarin je combinaties vindt als eekhoorntjesbrood-bier, hazelnoot-dukka en tahin-sinaasappel!

Zoete recepten
En ook als is hartig heerlijk, de zoete kant van sodabrood is nog veel leuker. Maar liefst 23 recepten kregen een plek in dit boek. Natuurlijk een paar met chocolade en die lijken mij allemaal superlekker. Maar ook appel-rozijn-pecan, peperkoek-parelsuiker en koffie-dadel-sesam klinken fantastisch. Het banaan-hazelnoot klinkt eenvoudig, maar wanneer je het recept leest, weet je dat het bijzonder is. Net als het Renny-brood, de signature-bake van Freerk zijn moeder.

Wie zijn de auteurs?

Voor wie haar nog niet kent: Levine van Doorne is zo’n beetje de Nederlandse broodbak koningin van de thuisbakkers. Deelde ze eerst alleen duidelijke (brood)recepten via haar blog “Uit de keuken van Levine” , inmiddels mag ze zich succesvol broodboeken schrijfster noemen met de drie titels ‘Brood uit eigen oven‘, ‘Meer brood uit eigen oven/Brood 2‘ en ‘Broodjes uit eigen oven, zoet & hartig‘. Dit ‘Sodabrood uit eigen oven’ past als 4e boek dus prachtig in deze reeks. Levine weet als geen ander op een hele toegankelijke manier uit te leggen hoe je thuis in je eigen keuken brood kunt bakken. Daarmee maakt zij wat mij betreft het grote verschil met andere broodboek-auteurs.

Freerk Bos is acteur en een authentieke thuisbakker. Zijn macarons schijnen echt legendarisch te zijn, maar 10 jaar geleden stortte hij zich ook op het broodbakken. Via Levine leerde hij ontzettend veel over brood en ondertussen zijn het ware broodbak-makkers. Freerk houdt verrassende smaakcombinaties. Hij werkt graag met kruiden en specerijen. Ook het maken van glutenvrije of lactosevrije recepten hebben zijn aandacht.

En daarmee hebben we dus eigenlijk een fantastisch dreamteam voor een broodbakboek. Levine die ervoor zorgt dat alle recepten helder en volledig maakbaar zijn voor de thuisbakker en Freerk die als ervaren thuisbakker daar zijn smaakvolle en verrassende draai aangeeft en daarin vaak nét even wat verder gaat.

twee sodabroodjes uit het boek sodabrood uit eigen oven

Wat vind ik ervan?

Sodabrood zag ik eigenlijk altijd een beetje als niet-echt-brood. Maar inmiddels ben ik om! Want het lukt mij gewoonweg niet om elke week zelf mijn brood te maken, hoe graag ik het ook zou willen. Met dit boek weet ik dat ik daar een stukje dichterbij mee kom, want sodabrood is niet alleen ontzettend gemakkelijk en snel te maken, maar, zo laat dit boek zien, ook heel veelzijdig.

Naast alle inspirerende recepten vind ik het co-auteurschap van Levine en Freerk enorm leuk. Ze gingen met elkaar uitdagingen aan, wat bij ieder in een ander brood resulteerde, welke steeds beide in het boek staan. En juist dat vind ik in deze corona-tijd zo leuk. Want met wie ga jij de bak-uitdaging aan voor een lekker sodabrood? Dit zijn namelijk broden die iedereen kan maken en dus is het, op afstand, leuk om samen te doen. Ik ben dus wel benieuwd of jij het type ‘Levine’ of ‘Freerk’ bent, want je ziet hiermee toch ieder zijn eigen stijl naar boven komen.

Het boek is heeft weer dezelfde prettige opzet zoals we dat kennen van de eerdere boeken van Levine. Alle recepten zijn duidelijk en in elk recept staan elke keer weer alle stappen uitgebreid beschreven. Bovendien wordt bij elk recept aangegeven hoe je het het beste glutenvrij of lactosevrij maakt. Wat ik daarnaast ook heel erg handig vind, is dat er ook vertelt wordt hoe je het brood in een andere vorm bakt. Omdat sodabrood snel oud wordt en dus niet heel lang te bewaren is, is het voor kleinere huishoudens zoals die van mij (1-persoons) ideaal om recepten te halveren en in kleinere vormen te bakken.

Al met al wederom een topboek voor je broodbak-kunsten en een ideaal boek voor de beginner. Door de extra invloeden van Freerk ook zeker inspirerend genoeg voor de meer ervaren bakker. Ik ben ontzettend blij met mijn eerste complete boek over sodabrood. Sodabrood uit eigen oven is een echte aanvulling in mijn broodboeken collectie en hopelijk binnenkort ook aan die van jou!

Boekgegevens van ‘Sodabrood uit eigen oven’

Sodabrood uit eigen oven
 (kijk hier voor een inkijkexemplaar)