Nu er steeds meer kookboeken verschijnen die geschreven zijn door bloggers, vroeg ik me al af wanneer er een boek van een Nederlandse bakblogger zou komen. En dan bedoel ik eigenlijk niet ‘een’, maar ‘de’ bakblogster van Nederland: Laura Kieft van Laura’s Bakery. Want laten we eerlijk zijn, als een bakblogger het verdiend om haar blog uit te breiden met een eigen boek, dan is zij het wel. De, naar mijn mening, eerste, grootste en meest succesvolle bakblogster die we in Nederland hebben. Een tijd geleden verklapte ze het heuglijke nieuws al dat er een boek kwam. We konden haar volgen tijdens het hele proces en nu…. nu is ‘ie daar dan eindelijk. Het Basisbakboek van Laura’s Bakery!

Het boek: Laura’s Bakery, Het Basisbakboek

Afgelopen week was de feestelijke boeklancering en was de uitgever zo aardig om mij ook direct een digitale versie van het boek toe te sturen. Zo kan ik op afstand toch een beetje meegenieten van dit succes. Want een succes dat is het boek al bij de eerste publicatie! Het boek stormt direct de bestsellerlijsten in en de tweede druk is al in de maak! Maar snel dus het boek bekijken en ontdekken waarom het zo’n succes is!

Allereerst valt het op dat de stijl van het boek duidelijk een verlengstuk is van Laura haar succesvolle blog. Ze deed zelf de fotografie van haar recepten en ook in het boek ontbreken de stap-voor-stap foto’s niet. Laura zet in het begin van haar boek al een duidelijk de toon: Bakken hoeft niet moeilijk te zijn, vergeet de gevreesde precieze wetenschap die vaak genoemd wordt voor het bakken en ga gewoon lekker aan de slag. En daar ben ik het helemaal mee eens. Oefening baart kunst en om te oefen moet je gewoon niet te bang zijn om te beginnen. Van eventuele fouten leer je, al is wat mij betreft het boek en de recepten zo duidelijk geschreven dat iedereen hiermee wel mee uit de voeten kan!

Het is leuk om te lezen hoe haar weg zich ontwikkeld heeft van taartenbakster naar blogger en nu dus auteur. Het bakken zit haar duidelijk in het bloed en dat in combinatie met het plezier dat ze in het bakken heeft laat maar weer eens zien hoever je kunt komen wanneer je je passie volgt.

Met dit boek wil ik jullie leren bakken. Jullie laten zien dat bakken echt niet zo moeilijk is als je misschien denkt. Beter nog, ik hoop dat je nadat je dit boek hebt gelezen vol goede moed de keuken in stapt en de hele (bak)wereld aan kunt!  – Laura Kieft –

lauras-bakery, basisbakboek, patesserie, boekentip
De voorkant van het boek

Indeling van het boek

• Inleiding en Hoe het allemaal begon
  • Tips en trucs
  • Recepten
  • Vullingen en toppings
  • Koekjes
  • Cakes
  • Brownies
  • Zandtaartdeeg
  • Biscuitdeeg
  • Schuimpjes
  • Register en Bedankt

Voordat Laura met de recepten begint, geeft ze eerst even een paar handige tips en trucs, waaronder een lijstje met ongeschreven bak regels zoals de temperatuur van de ingrediënten, de grootte van inhoudsmaten en waar bak je nu wat in de oven? Ook geeft ze tips voor het vervangen van basis ingrediënten zoals suiker, melk, bloem of zelfs eieren. Wat ik ook erg handig vind is de duidelijke beschrijving van het omrekenen van recepten. Want wat doe je nu met je recept als je bakvorm een andere maat heeft? Laura heeft ook daar aan gedacht.

Elk recepten hoofdstuk begint met haar persoonlijke tips en trucs, daarna het basisrecept waarmee je begint en dan volgen er ca 8-9 creatieve en lekkere variaties.

Laura heeft een liefde voor koekjes en dus start ze daar al vlot mee. De tips en trucs zijn voor mij duidelijk genoeg om voorgoed met het koekjes-spook af te gaan rekenen. Koekjes bakken is nooit mijn ding geweest, maar ik word er gelukkig steeds beter in en met haar tips moet het zeker goed komen met die koekjes en mij. Dus koffiekoekjes, glazuurde citroenkoekjes en cinnamon swirl koekjes…. pas maar op!

Qua cakes kan naast het basisrecept natuurlijk niet een variatie met stroopwafels ontbreken. Ik denk dat bijna iedereen Laura’s beroemde stroopwafel taart wel eens gemaakt heeft en nu wacht er dus ook een stroopwafelcake op je om gemaakt te worden!

pindakaas-brownies, lauras-bakery, basisbakboek, patesserie, boekentip
Pindakaas brownies ©Photo: Laura Kieft

Het boek heeft maar liefst 10 brownierecepten die er allemaal fantastisch uitzien en mijn favoriete zanddeeg taarten zijn ook goed vertegenwoordigd met Millionair’s shortbread, Lemon Meringue en karamel-notentaartjes. Qua cake decoreren vinden we niet iets terug in dit boek, maar wel haar basis biscuitcakes en daarmee laat ze zien dat je met eenvoudige vullingen er prachtige taarten mee kunt maken. De biscuitrol en de tiramisutaart laten mij in ieder geval het water in de mond lopen. Als laatste komen de schuimpjes aan bod. Handig aangezien je vast wel eens eiwitten overhoudt. Maak er een lekkere pavlova van, schuimgebakjes of Eton Mess!

Laura Kieft, ©Photo: Simone van den Berg / Fresh Food Photos

Laura Kieft begon in 2009 met het decoreren van taarten. Door veel vraag naar haar recepten startte ze haar blog Laura’s Bakery en vanaf dat moment groeide en groeide haar blog met lekkere recepten, how-to’s en andere leuke tips en trucs op bakgebied. Ook het aantal lezers groeiden en daardoor kon ze in 2014 de stap zetten om fulltime te gaan werken voor Laura’s Bakery. Laura haar stijl is lekker ongedwongen, helder en laat duidelijk haar passie voor het bakken zien.

Bakken is helemaal niet moeilijk, je moet er alleen een beetje gevoel voor krijgen. En dat leer je alleen door het gewoon te doen. Niet meer en niet minder. – Laura Kieft –

Het boek is duidelijk een boek van Laura. Het is een prachtige aanvulling op haar blog, zowel qua style, fotografie en manier van schrijven. Iets wat het heerlijk herkenbaar en persoonlijk maakt. Al in de inleiding geeft Laura aan dat dit een basisboek is met basisrecepten. Daarmee laat ze ook duidelijk zien dat dit niet de zoveelste bakbijbel is, maar echt een boek met recepten waarmee de beginnende bakker mee uit de voeten kan. Koudwatervrees met het bakken? Laura helpt je op haar nuchtere manier met dit boek het vertrouwen in de keuken te krijgen. Geen hoogdravende en super technische recepten, maar gewoon dat wat we allemaal graag maken in de keuken. Koekjes, Cake en Taart. Door vanuit de basis te laten zien dat je daarmee ook kunt variëren, stimuleert ze de lezer ook creativiteit te ontwikkelen en is het ook een leuk boek voor de iets meer ervaren thuisbakker.

Een boek vol met recepten om je bakkunsten te oefenen en regelmatig wat lekkers uit je eigen oven te toveren. Alle recepten zijn thuis prima te maken, dus ga gewoon aan de slag. Met deze 70 recepten kun je wel even vooruit. Word ook zo’n volleerde thuisbakker die zelf in een handomdraai haar eigen mooie cakes en koekjes voortaan op tafel zet. Al met al een prachtig boek om daadwerkelijk te gebruiken

.

Voor mijn koekjes-vrees is dit ook zeker een boek voor mij en ik heb mijn oog al op een recept laten vallen. Wordt vervolgt!

Tip: