Nu de zomer eraan komt wordt het tijd om weer vaker buiten te eten. Wie heeft er zin in een picknick? Dat geeft je toch direct een instant vakantiegevoel? Maar wat neem je nu mee naar zo’n picknick? Of naar een leuk tuinfeestje waarbij iedereen zelf wat lekkers mee mag nemen? Inspiratie hiervoor vind je in het nieuwe boek Food en Route. Ik ben benieuwd! Jullie ook?

Food en Route, patesserie.com,

Food en Route

We hebben al veel zomerse dagen gehad en de echte zomer komt er nog aan! Ik krijg zin om er op uit te gaan. Tas met eten en drinken mee en hup op de fiets naar het meer, varen met een bootje of heerlijk naar het strand. Maar vaak belandt er in die tas niks meer dan wat fruit, wat brood en een fles met drinken en eenmaal uitgepakt is het toch vaak wat ‘mwah’. Precies de reden waarom Charlotte Fielmich dit boek Food en Route maakte. Leuke recepten en ideeën om lekker eten mee te nemen als je erop uit gaat, maar daarvoor niet uren in de keuken hoeft te staan en met de slimme meeneem trucs verandert je tas met eten ook niet in een verlepte outdoor-lunch.

Eerlijk is eerlijk; álles smaakt lekkerder aan het strand. Daar heb je eigenlijk geen recepten van mij voor nodig. Maar deze recepten doen het op een of andere manier nog beter dan andere. Zelfs als er zand in zit – Mme Charlotte

Food en Route, patesserie.com,

INHOUD

Een vrolijk boek! Dat is de eerste indruk van Food en Route. Frisse zomerse kleuren, vrolijke buitenfoto’s en een leuke opmaak van de recepten met illustraties. Het boek is van handzaam formaat, heeft een semi-hard kaft waardoor het tussen een paperback en hard-cover inzit. Het boek start met met twee handige lijstjes: Een checklist wat je sowieso voor elke picknick nodig hebt aan materiaal en tips om alvast wat spullen op voorraad te hebben.

De hoofstukken met recepten zijn als volgt ingedeeld:

• Zon, zee zand in je eten
    Een patatje en een ijsje halen op het strand? Nee! Neem een heerlijke volle tas mee met lekkere groentebroodjes, bahn-mi (die heerlijke vietnamese stapelbroodjes), rijstrolletjes of krabkoekjes. Natuurlijk gaat er zelfgemaakte ijsthee mee en wat zoets als toetje: Cheesecake of kokoscake! Lekker zomerse smaken èn beter voor je beachbody!
  • Zweedse droompicknick
    Een dag erop uit hoeft niet te eindigen aan een klein tafeltje op een overvol terras. Neem je picknick kleed mee, zoek een plekje in de schaduw en geniet van brood met feta en tomaten, zelfgemaakte viskoekjes met yoghurtdip en een heerlijke citroen gemberlimonade. Staat er rabarber in eigen tuin? Maak dan eens rabarberlimonade, heerlijk in je gin-tonic! Wat karnemelk flensjes of madeleines en een goede jam zorgen voor een heerlijke zoete snack!
  • Schuitje varen grogje drinken
    En als de zomer dan bijna voorbij is en de dagen weer wat frisser worden… geen nood! Herfst is een fantastisch seizoen voor lange boswandelingen, uitwaaien aan zee of toch nog even met de boot erop uit. Neem dan gewoon pompoensoep mee, broodjes met paddestoelen, een kaasplankje met eigen gemaakte chutney en warme sinaasappel grog. Of een verwarmende citroengras-kippenbouillon met lekkere belegde broodjes en wat leuke dips kan ook.

Als laatste nog een goede tip voor een Super Easy Picknick. Maak het jezelf niet al te moeilijk en haal desnoods lekkere dingen van goede kwaliteit bij de winkel. Mooie dagen moet je koesteren en dan niet vooraf te lang in de keuken staan. Een spontane picknick actie? Mme Charlotte geeft je achterin het boek nog wat handige tips én een boodschappenlijstje zodat je snel in de auto of op de fiets zit om erop uit te gaan!

Food en Route, patesserie.com,

AUTEUR

Charlotte Fielmich, ook bekend onder de naam Madame Charlotte, heeft altijd al een liefde voor koken en eten gehad. Al jaren verzamelt ze alles wat van eten een feestje maakt. Ze werkte in de horeca, organiseerde catering en schreef recepten voor allerlei bladen en merken, waaronder de Allerhande en Philips. Ze ontwikkelt recepten, foodconcepten en regelt nog steeds catering. Bovendien schrijft ze er graag over. Zo schreef ze al eerder de boeken Koken op een Vuurtje en de Winter BBQ. Je vindt haar blog op Madame Charlotte en kun je allerlei leuke foodgerelateerde spullen bestellen in haar vrolijke webshop.

food en route, patesserie.com

MIJN IMPRESSIE VAN DIT BOEK

Wat een leuk boek is dit zeg! Wellicht niet een typisch bakboek wat jullie hier van mij op PaTESSerie zouden verwachten, maar wél een boek wat past bij mensen die tijdens de zomerse dagen graag buiten zijn en toch zelfgemaakte dingen mee willen nemen. Ik vind het fantastisch om zelf de oogst om te toveren in limonades en drankjes, eigen broodjes te bakken en dat met wat zoetigheid mee te nemen voor onderweg. Hoe leuk bakken ook is, de mooie dagen moet je koesteren en erop uit! Dit boek straalt dit in alle facetten uit. Leuke recepten, handige tips, prachtige sfeerfoto’s. Ik krijg direct zin om nu al aan de slag te gaan, want áls die zon er is kan ik meteen op de fiets stappen en lekker ‘s avonds bij het meer hier gaan eten.

Een verfrissend boek waarbij je er goed aan doet om deze uit te delen onder je vriendinnen. Zo kan iedereen wat maken!

Food en Route, patesserie.com,

DE GEGEVENS