Qua eten koken was het in Peru soms best een uitdaging. Veel ingrediënten waren anders en met name de verscheidenheid in aardappelen en bonen was enorm! Via social media kwam ik erachter dat Joke Boon bezig was met een boek over Bonen!. Hoe je het hele jaar door gevarieerd bonen kunt gebruiken. Kijk, dat boek had ik nodig. Toen ik van haar hoorde dat je met bonen ook kunt bakken, was ik natuurlijk helemáál nieuwsgierig. Jammergenoeg kwam het boek net uit op het moment dat ik alweer in de bus naar een ander project in een ander land zat. Minder bonen, minder bakmateriaal. Ik moest dus wachten… en dat duurde lang! Maar gelukkig is het eindelijk zover: Ik duik in de wereld van Bonen!

Boekentip: Bonen!

Een jaar lang iets met bonen (of liever gezegd peulvruchten) maken, dan moet je wel creatief zijn. Joke Boon deed het en dat leidde tot dit prachtige boek bomvol leuke recepten, informatie en inspiratie over bonen en peulvruchten. Wil je eens wat minder vaak vlees eten, dan zijn peulvruchten een prima vervanger en in dit boek staan ruim 140 recepten. Maar Joke leert ons ook dat je peulvruchten kunt gebruiken om te bakken; als ingrediënt of om er meel van te maken. Kijk dat vind ik nu interessant!
Bonen!, patesserie.com, joke boon, boekentip

Het boek: Bonen!

Zodra je het boek openslaat zie je direct leuke typisch Nederlandse foto’s. Het is direct duidelijk dat bonen óók een Nederlands product is en dat is goed om te weten. Het boek begint met een leuk verhaal van Joke over het hoe en waarom van dit boek, een uitleg van de geschiedenis van de bonen, wat voor soorten er zijn en wat algemene tips en trucs.

Het eten van peulvruchten heeft zoveel positieve effecten, maar tegelijkertijd zijn er zoveel mensen die er afkerig van zijn. Daarin lag voor mij een uitdaging.

– Joke Boon –

Daarna gaat het boek al snel over naar waar het mn voor bedoeld is: De recepten. Meer dan 140 recepten waarin duidelijk afgerekend wordt met het stoffige imago van bonen. Naast klassiekers als ‘sperziebonen met tomaat’, ‘captain’s dinner’, ‘indiase dahl’ en natuurlijk ‘snert’ vind je nieuwe gerechten die echt de veelzijdigheid van peulvruchten laten zien. Wat dacht je van een chocoladepudding (ja echt!), sushi of hippe salades gemaakt met peulvruchten/bonen. De foto’s in het boek laten echt zien dat je hele leuke dingen kunt doen met bonen en dat het ook niet zo moeilijk hoeft te zijn.

Natuurlijk doet de cover en het woord peulvruchten al snel denken aan gedroogde bonen, maar ook verse bonen als doperwten, sperziebonen en taugé horen hier natuurlijk thuis. Er zitten verassend veel recepten tussen waarbij je direct denkt ‘O, maar dit kan ik wel eens gaan maken’. Recepten voor de thuiskoks van alle niveaus.

Het boek is per maand ingedeeld, zo zie je dus dat je het hele jaar rond van bonen kunt genieten. Bovendien heeft elk hoofdstuk ook een stuk extra informatie. Moet je gedroogde bonen vooraf wel of niet weken, hoe kweek je zelf bonen en hoe zit het met peulvruchten als vleesvervanger? Alles wat je van bonen moet of wilt weten, het staat erin!

Het boek sluit af met een duidelijk register en recepten index.

Joke Boon (c)Geert Snoeijer

Het mooiste wat je kunt worden, is jezelf

Dat schrijft Joke Boon zo mooi op haar website Boonappetit. Joke is het beste van haarzelf geworden door het koken en schrijven te combineren. Omdat ze anosmie (geen reukvermogen) heeft moet ze wel creatief zijn qua koken, aangezien reuk voor zo’n 90% de smaakbeleving bepaald. Toch is eten niet alleen maar smaak. Ze schreef hier al eerder over in Het mysterie van de reuk (2009) en Smaakvol en gezond eten met al je zintuigen (2010) en stopte ze al haar creativiteit in haar blog ‘een jaar lang in de bonen’ wat leidde tot dit boek Bonen!.

Mijn impressie van dit boek:

Na de opmerking van Joke over dat je ook kunt bakken met bonen werd dit boek voor mij extra interessant. En o, wat heeft ze mij de ogen qua bonen doen openen. Meel maken van bonen, linzen als ingrediënt bij het bakken. Er is een nieuwe wereld voor mij open gegaan. En dat is iets waarom dit boek voor mij een pareltje is. Het schenkt wat nieuws…

Daarnaast is het een boek waar iedereen wat mee kan. Zowel qua koken als bakken is het een leuk boek om in de collectie te hebben. Wij eten inmiddels vaker bonen en binnenkort laat ik je ook zien hoe je ermee kunt bakken (eindelijk!)

Wil jij meer bonen-variatie in je eten of ermee gaan bakken en ben je ook nieuwsgierig geworden naar dit boek? Dit zijn de gegevens:

Bonen!
Joke Boon