Afgelopen maand kwam er nog een mooi boek uit. Het Zoete Bakboek van Saakje Visser, misschien bij jullie wel beter bekend als het Bakmeisje van tv (o.a. Koffietijd). Door haar catering-ervaringen deelt ze niet alleen maar recepten in het boek, maar is er ook veel aandacht voor het organiseren van Zoete Tafels.

Het Boek: Saakje’s Zoete Bakboek

Na een leuk voorwoord begint Saakje eerst met een aantal handige baktips met stap-voor-stap foto’s, zodat je goed voorbereid aan de slag kunt met de recepten in het boek. Daarna komen veel recepten aan bod, welke afgewisseld worden met de Zoete Tafels.

Qua recepten is alles mooi onderverdeeld naar soort gebak. Koekjes, cakes, plaatgebak, taarten, kleine baksels en zoete broodjes. Alle recepten zijn prachtig gefotografeerd en een aantal hebben zelfs stap-voor-stap foto’s.  Ondanks dat ik de koekjes en de cakes er erg lekker uit vind zien, gaat mijn voorkeur toch al snel naar haar spectaculaire taarten. De tropische feesttaart, de brownie-meringue taart en witte chocolade-taart zien er echt prachtig uit!
Veel van Saakje’s recepten zien er trouwens feestelijk of spectaculair uit. Daarom zijn haar recepten ook ideaal om een tafel vol met lekkers te maken voor belangrijke momenten. Zoete tafels of de ‘Sweet Tables’ worden steeds populairder, ook in Nederland. Voor kinderfeestjes en trouwerijen is vaak 1 taart niet meer voldoende, maar presenteert men een tafel vol met lekkers.
saakje zoete bakboek, patesserie.com, boekentip

Hoe je zo’n tafel nu opzet, welke recepten bij elkaar passen en hoe je een goede planning voor zoiets maakt heeft Saakje allemaal voor je opgeschreven. Bovendien geeft ze je bij elke Zoete Tafel nieuwe recepten, een totale boodschappenlijst en nog wat leuke decoratie-tips, zodat elke (enigszins ervaren) bakker hiermee aan de slag kan. Saakje geeft je 4 compleet uitgewerkte Zoete Tafels: Voor een Kinderfeestje, een Troosttafel, een Trouwtafel en een zoete Picknick. Dat moet voldoende basis geven om van hieruit zelf verder aan de slag te kunnen.

Het boek sluit af met een recepten-index op basis van ingrediënt, iets wat ik zelf altijd erg handig vind.

saakje, zoete bakboek, patesserie.com, boekentip

Saakje is opgegroeid in het Friese Harlingen en stond al op jonge leeftijd samen met haar moeder in de keuken te bakken. Voor haar afstudeerproject maakte ze een eigen bakservies wat leidde naar een mobiele bakbar. Daarmee reist ze door het hele land, doet cateringklussen en heeft de Bakbarwinkel in het Arnhem. Ze is ook regelmatig op tv te zien als het Bakmeisje. Dit Zoete Bakboek is haar eerste boek.

Ik hoop dat dit boek je net zo enthousiast aan het bakken krijgt als mem dat ooit voor elkaar kreeg bij mij!

– Saakje | het Bakmeisje –

Saakje, zoete bakboek, patesserie.com, boekentip
Saakje (Foto: Masha Bakker-Matijevic)

Met meer dan 100 recepten kan ik hier weer een prachtig bakboek aan mijn collectie toevoegen. Voor alle zoet liefhebbers is het echt een leuk boek met weer nieuwe inspiratie en recepten, naast natuurlijk ook klassiekers als kletskoppen, brownies en tartelettes. De meerwaarde in dit boek zit hem met name in de Zoete Tafels. Hoe regel je nu zo’n catering-klus? Ik vind het altijd lastig om in te schatten waneer je genoeg (en niet veel te veel) gebak hebt voor feesten en partijen. Hoe maak je goede combinaties en hoe zit het met de planning. Qua tijd ga ik nog wel eens de mist in, wanneer veel gebak op 1 moment klaar moet zijn. Zoete tafels worden steeds populairder en dit boek is daar, met heel veel prachtige recepten, een mooi antwoord op.

Wil jij ook wel eens een feestje geven met een prachtig uitgebreide Zoete Tafel en ben je nieuwsgierig geworden naar dit boek? Dit zijn de gegevens:

Saakje’s Zoete Bakboek
Saakje Visser – Het Bakmeisje