Voor me ligt het boek Puur Zoet, een boek van Mariette van Tuyl van het blog Zoetrecepten.nl. Een boek vol met bakrecepten waarbij rekening wordt gehouden met voedselintoleraties en een gezonde levenstijl. Een boek wat buiten mijn comfortzone ligt, want ik bak graag met suiker, boter en gewone bloem waar dus gluten in zitten. Voor mij is dat de basis voor heerlijk gebak. Toch is dit een boek wat mijn nieuwsgierigheid wekt, want kun je nu echt lekker bakken zonder deze, voor mij, zulke smaakvolle basisingrediënten?

Bakken of lekker een gebakje eten is een genot! Helaas is dat niet voor iedereen zo, want er zijn steeds meer mensen in Nederland die een voedselintolerantie hebben. Daarnaast is het momenteel nogal hot om glutenvrij, lactosevrij of vegan recepten te maken met als doel een gezonde levensstijl te hebben. Dat laatste heb ik wel eens wat moeite mee, het gaat mij vaak te ver. Balans in eten zorgt wat mij betreft voor een gezonde levensstijl. Gelukkig lees ik al snel in ‘Puur Zoet’ dat dat voor Mariette ook geldt. Maar boeken zijn er al over ‘gewone’ baksels. Een mooi naslagwerk waarbij rekening gehouden wordt met de verschillende intoleranties zijn er wat minder en dus vind ik het tof dat ze juist deze recepten heeft verzameld in een prachtig uitziend boek!

Waar ik in het weekend regelmatig losga op heerlijke zondige recepten, bak (en kook) ik doordeweeks het liefst zo bewust mogelijk. Die afwisseling hoort voor mij bij een gezonde lifestyle – Mariette van Tuyl –

puur zoet, patesserie.com

Inhoud Puur Zoet

Een vrolijk boek, waarbij kleurrijk en frisheid de boventoon voeren, dat is Puur Zoet. Een mooi formaat met harde kaft, gebonden bladzijden en gevuld met heldere foto’s van gebak en een vrolijke Mariette zoals we haar kennen van haar blog Zoetrecepten.nl. In het voorwoord legt Mariette uit hoe ze begonnen is met het ontwikkelen van bewustere bakrecepten. Recepten voor een paar vriendinnen met een lactose intolerantie zette ze op haar blog en dat zorgde voor meer vraag naar recepten die gezonder zijn of lactose- of glutenvrij. Daar ging ze dus maar eens mee aan de slag en kwam er zo achter dat ze zich hiermee beter voelde en meer kon genieten van haar zoete gerechten. De vegan levensstijl trok haar aandacht en ze besloot 30 dagen lang alleen plantaardige producten te eten. Met name in die maand leerde ze nog meer om creatief te zijn en experimenteerde hiermee, ook wat bakken betreft. Het resultaat van die recepten en alle opgedane kennis en inspiratie hiervan vind je terug in Puur Zoet.

Omdat zoete recepten nooit echt 100% gezond zullen zijn, gaat het Mariette voornamelijk om bewust met het bakken om te gaan en dat is haar streven. Daarbij hoort de balans van wat minder gezond en gezond snoepen van lekkers en met dat laatste wil ze ons met dit boek inspireren.

puur zoet, patesserie.com

Het boek begint met een hoofdstuk ‘Van Zondingen naar Gezondigen’. Want hoe doe je dat nu, recepten aanpassen naar een gezondere, bewustere variant. Ze geeft hier haar aanpassingstips voor suiker, vetstof, bloem en vezels. Dit vraagt ook om andere dingen in de voorraadkast, dus het lijstje wat ze daarvoor geeft is handig en de Kitchen Essentials zijn goed om te weten wàt je nodig hebt tijdens het maken van deze recepten.

In het hoofdstuk ‘Ingrediënten’ gaat ze wat dieper in op de ingrediënten die ze gebruikt in haar recepten. Wat voor soorten meel kun je bijvoorbeeld gebruiken en waaróm gebruik je die en kun je alles gewoon één-op-één vervangen of gelden er toch wat andere regels. Dit beschrijft ze ook voor Noten, Pitten en Zaden, Vetten, Fruit, Zoetmiddelen, Smaakmakers, Peulvruchten, Vocht en de Rijs- en Bindmiddelen. Bovendien met bronvermelding!

puur zoet, patesserie.com

Na nog wat tips over hoe je het boek gebruikt kunnen we door naar de recepten. Deze hoofdstukken zijn als volgt ingedeeld:

• De basis
    Een goed recept voor een taartbodem, cheesecakevulling, frosting, karamel of lemoncurd nodig? Je vind ze direct aan het begin van het boek. Ook de notenpasta’s, chocoladepasta en jam vind je in dit hoofdstuk.
  • Ontbijt
    Liefhebber van een zoet ontbijt? Check dan de recepten voor ontbijtmuffins, granola’s smoothiebowls en het overnight- of warme havermoutontbijt. Zelfs pannenkoeken of een ontbijttaartje kan een bewuste keuze van je dag zijn!
  • Tussendoor
    Gedurende de dag een snack-attack? Dan zijn abrikozenballetjes, diverse repen of lekkere crackers een goede oplossing. Voor wat later op de dag kun je ook de verschillende notenmixen gebruiken.
  • Koek
    Koeken of koekjes blijven natuurlijk lekker. Met de kruidkoekjes, granenkoekjes of volkoren eierkoeken serveer je gerust wat leuks bij de thee. Ook de gevulde walnotenkoek of de chocolade-hazelnootkoeken trekken mijn aandacht hier.
  • Taart
    Geen bakboek zonder taart en dus ontbreken de bewuste variaties niet op de carrotcake, cheesecake, kwarktaart of zelfs de tarte-tatin!
  • Feest
    Op een feestje mag je uitpakken. Dat doe je bewuster met Mariettes recept voor blondies, truffels, brownies en plaatcake.
  • Toetjes
    Na het eten toch graag en zoet dessert? De Tropical Mango Icedram lijkt mij fantastisch, maar ook chocolademousse, panna-cotta of lava-cakes laten zien dat je echt niet simpel een bakje fruit hoeft te pakken!

Het boek sluit af met een alfabetisch register van alle recepten. Bij elk recept staat direct of het glutenvrij, lactosevrij of vegan is. Dat staat bovendien ook op de receptpagina zelf met een handig duidelijk logo.

AUTEUR

Wellicht kennen jullie Mariette wel van haar blog Zoetrecepten.nl. Een blog met prachtige recepten waaronder spectaculaire taarten (check Epic Baking!). Ook laat ze zien dat je bijna van alles wel een cheesecake kan maken, maar sinds haar vegan-challenge dus ook veel recepten en informatie over bewuster bakken. De meeste recepten zijn vrij eenvoudig te maken en inmiddels vind je ook hartige recepten op haar blog. Naast diehard foodie is ze ook communicatie & media specialist en maakt ze graag (prachtige) foodfoto’s. Mariette is 28 jaar en woont in Amsterdam.

MIJN IMPRESSIE VAN DIT BOEK

Ik heb weleens wat geëxperimenteerd met het ‘gezonde’ bakken door recepten van anderen uit te proberen. En om heel eerlijk te zijn werd ik daar niet blij van. Ik vond het gewoon echt niet lekker, het ziet er niet uit of het is helemaal niet zo gezond als dat er geroepen wordt. Ik laat dit soort recepten dan ook meestal links liggen en richt mij op mijn eigen visie. Ik wil stapsgewijs steeds meer naar de echte patisserie en daarbij gaat het toch om boter, suiker en andere minder ‘gezonde’ ingrediënten. Maar het gaat ook om gebakjes die je niet elke dag eet, maar als een traktatie ervaart.

Met dit boek heb ik mezelf toch uitgedaagd om er eens verder in te duiken, dat bewuster bakken. Want ja, ook ik krijg vraag naar recepten die vrij zijn van bepaalde standaard ingrediënten. Wanneer het om een voedselintolerantie gaat wil ik graag weten wat ik dan wel kan maken, zodat iedereen kan genieten van wat lekkers bij de koffie/thee of als dessert. Gaat het om hipheid? Dan moet je niet bij mij zijn… Wie weet verander ik daar nog eens in, maar voor nu hou ik van de volle smaak van room en boter, is suiker toch echt een ingrediënt wat niet alleen een zoetstof is, maar ook structuur geeft aan gebak.

Toch heb ik met dit boek geleerd dat er wel degelijk lekkere recepten bestaan die het een feest maken om te eten én om te zien! Wat mij betreft springt Mariette er met haar boek (en blog-recepten) echt met kop en schouders bovenuit. Chapeau voor het ontwikkelen van deze recepten Mariette, ik denk dat je er veel mensen een groot plezier mee doet! En ja… dit boek belandt bij mij niet ergens achterin de boekenkast, maar zal ik er zeker bijpakken wanneer mij gevraagd wordt naar recepten die vrij van gluten, lactose of zelfs vegan moeten zijn! Ik weet nu dat het ook mooi en lekker kan zijn!

puur zoet, patesserie.com

DE GEGEVENS

Puur Zoet (kijk hier voor een inkijkexemplaar)