Ontbijt, de belangrijkste maaltijd van de dag of de maaltijd die we het vaakst overslaan? Want, laten we eerlijk zijn: Hoeveel mensen slaan wel eens het ontbijt over of beginnen later op de dag pas met de eerste maaltijd van de dag? Toch komt ontbijt steeds vaker ‘in te picture’ te staan. Ontbijtzaken schieten overal ter wereld als paddestoelen uit de grond. Maar wat is nu een goed ontbijt? Na jarenlang reizen weet ik dat elke land zijn eigen interpretatie heeft van een goed ontbijt. Toch is er weinig informatie over ontbijt te vinden, laat staan een goed en volledig boek. Laat daar nu eens verandering in komen. Mara Grimm ging op onderzoek uit over “het ontbijt” en schreef er een prachtig boek over!

Het boek: Ontbijt

Het eerste wat ik altijd doe met een nieuw kookboek is even doorbladeren. Ik word al snel blij van de prachtige foto’s en de verscheidenheid aan recepten. Maar snel beginnen met lezen, want ja het is ook een leesboek. Veel tekst, maar laat dat je niet tegenhouden, het is elke letter waard. Het begint met een korte geschiedenis. Wist je dat ontbijt in de middeleeuwen een teken van gulzigheid was? Of dat arme bevolking oud brood met bier als ontbijt at? Sindsdien is er veel veranderd en Mara neemt je in een vlot tempo en op een leuke manier mee door de hele geschiedenis en de diverse trends.

Daarna volgende hoofdstukken met verhalen en recepten. Deze zijn opgedeeld in de volgende thema’s: Eieren, pap en ontbijtgranen, brood en sandwiches, rijst soep en noodles, patisserie en zoet, zuivel, vlees en vis, fruit, groente en bonen, dranken. Zoals je ziet… een hele verscheidenheid.

ontbijt, mara grimm, patesserie, boekentip, review

ontbijt, mara grimm, patesserie, review
Croissants en Koffiebroodjes ©Saskia van Osnabrugge

In het hoofdstuk ‘Eieren’ leer je niet alleen hoe je het perfecte gekookte ei maakt en dat roereieren niet droge kruimels horen te zijn, maar ook hoe je een echt lekkere omelet maakt die ‘baveuse’ is. Alleen de beschrijving hiervan brengt mij direct terug in het restaurant waar ik vroeger werkte en waar mijn ex-vriend daar de heerlijkste èchte klassieke omeletten maakt. Ineens weet ik weer hoe een echte omelet hoort te zijn. We zijn dat geloof ik allemaal wat vergeten…

In de volgende hoofdstukken volgen vele klassiekers. De Bircher Muesli, de New York Bagels met zalm en roomkaas of het Full English breakfast. Ook vind je er recepten van enkele topchefs. Wat denk je van de Hagelslag van Hidde de Brabander, Pindakaas van Jonnie Boer of Marmite van Margot Henderson. Daarnaast ook veel ruimte voor internationale gerechten, waarbij wij wellicht niet direct aan ontbijt zullen denken. Toch wordt de soep Pho in Vietnam als ontbijt gegeten, is Nasi feitelijk een Indonesisch ontbijt en is ook Shakshuka in Israel gewoon de ochtendmaaltijd. Natuurlijk ontbreek het brood ook niet. Franse croissants, Pain au Chocolat, brioche, donuts en muffins, ze staan allemaal in het boek.

Naast het lezen, staat het boek vol met recepten en heb je genoeg inspiratie om ‘s ochtends eens wat anders te maken!

Ontbijtpizza ©Saskia van Osnabrugge

De Auteur

Of het ontbijt de belangrijkste maaltijd van de dag is, weet ik na een jaar onderzoek nog steeds niet. Maar één ding weet ik zeker: het is zonder twijfel de vrolijkste maaltijd van de dag. Ontbijt is de belofte van een nieuwe dag waarop alles beter gaat
– Mara Grimm –

Mara Grimm is culinair journalist. Ze studeerde Nederlands en schreef een bekroonde scriptie over kookboeken in oorlogstijd. Ze schreef negen jaar voor de restaurantgids ‘Lekker’ en werkt sinds 2010 als freelance culinair journalist. Haar interviews, columns en verhalen kun je lezen in oa Elle Eten, Delicious, Beau Monde en Ouders van Nu. Ook schrijft ze boeken in samenwerking met restaurants, waaronder het zeer succesvolle boek ‘Desire’ over het leven van topkok Sergio Herman.

Mara grimm, ontbijt, patesserie, boekentip, review
Mara Grimm (C) Remko Kraaijeveld

Mijn Impressie van het boek:

Wanneer een boek als ondertitel ‘Recepten en verhalen voor in de vroege ochtend’ heeft, dan heb je mij eigenlijk al gewonnen. Kookboeken lezen is het leukste wat er is. En… in Ontbijt valt er genoeg te lezen over iets waar we eigenlijk heel weinig van weten: Het Ontbijt. Mara vertelt je in je in korte verhalen alle ins en outs van de verschillende soorten ontbijt ter wereld. Wat mij het meest in dit boek aantrekt is de manier waarop ze bij elk recept een goed verhaal geeft, waarin ze beschrijft hoe zelfs de meest eenvoudige lijkende recepten omgetoverd kunnen worden in een sterrenontbijt. Zijn het daardoor moeilijke recepten? Nee, juist niet!

Door haar schrijfwijze weet ze elk ontbijt dàt podium te geven wat het hoort te hebben: Een heerlijke en vrolijke maaltijd aan het begin van de dag, met zorg bereidt. Niet een gerecht wat je even tussen het checken van je telefoon ongemerkt naar binnen schuift en waarbij je met je gedachten al bij de rest van de dag bent. Nee, na het lezen van dit prachtige boek zul je bewuster naar je ontbijt kijken, of dat nu een bord pap, een boterham met kaas of een exotisch ontbijt is. En daarmee is dit voor mij de juiste start van de dag: In het moment genieten van wat op je bord ligt.  Een prachtig boek met alle ontbijtklassiekers dat, wat mij betreft, bij niemand in de kast mag ontbreken!

Ontbijt, mara grimm, patesserie, boekentip, review
Congee, chinese rijstepap ©Saskia van Osnabrugge

Ontbijt