De afgelopen maanden hebben jullie al regelmatig van mij kunnen horen hoe geweldig ik de Peruaanse keuken vind. Het aanbod op de markten is groot en de lokale gerechten zijn gevarieerd en fantastisch van smaak. Ondanks dat ik veel geleerd heb van mijn peruaanse collega’s in Oxon Cafe en Hotel La Casa del Abuelo in Peru, zocht ik toch naar een goed naslagwerk voor al die heerlijk recepten en dat heb ik gevonden in het boek Ceviche van Martin Morales.

Boekentip: Ceviche – Martin Morales

Martin Morales werd geboren in Lima en woonde tot zijn 11e in Peru. Daar kreeg hij van zijn familie, met name van zijn Peruaanse oudtantes, de liefde voor de Peruaanse keuken mee. Zijn vader nam hem in de jaren 80 mee naar Engeland. Daar ging zijn carriere eerst richting muziek en werkte met Steve Jobs voor Apple en was mede oprichter van iTunes Pan Europe. Toch kroop het bloed waar het niet gaan kon en hij opende in 2012 een top Peruaans restaurant in Soho, London. Een jaar later volgde dit boek Ceviche en sinds eind 2014 is het ook in het Nederlands verkrijgbaar.

Inhoud

Het boek begint met een leuke en persoonlijke inleiding van Martin Morales waarin hij zijn persoonlijke verhaal vertelt over zijn peruaanse roots, de peruaanse keuken en zijn restaurant in Londen. Daarna gaat hij al snel over in het delen van zijn recepten.

Ceviches, Vis, Vlees, Vegetarisch en Salades
Natuurlijk staan er veel Ceviche recepten in het boek. Dit is toch wel het meest populaire gerecht van Peru, maar ook de typisch peruaanse gerechten als Arroz con Pato, Aji de Gallina, Causa en Lomo Saltado ontbreken niet. Al met al vind je in dit boek ruim 100 recepten. De recepten zijn allemaal voorzien van een korte persoonlijke noot en de recepturen zijn duidelijk beschreven. Ik heb inmiddels al meer dan 6 recepten uit het boek gemaakt en de recepten kloppen allemaal.
ceviche, patesserie.com

Desserts en Dranken
Ondanks het ruime aanbod voor het koken, gaat mijn hart natuurlijk uit naar het laatste gedeelte in het boek: de desserts. In Peru vallen onder de desserts zowel de toetjes als het gebak. Ik moest daar eerst heel erg aan wennen. Een gebakje is een gebakje en een toetje is weer heel wat anders nietwaar?

Al met al staan er in dit boek 14 recepten voor desserts en 14 recepten voor drankjes, waaronder natuurlijk de Pisco Sour en de Chicha Morada, die ik in Oxon Cafe leerde maken. Maar wat dacht je van Alfajores, Picarones of een Vlierbessencheesecake? Genoeg recepten om mee aan de slag te gaan!

Morales sluit het boek af met een overzicht van de typische peruaanse producten en geeft daarbij nog een flink aantal basisrecepten voor chilipastas, sauzen en siropen.

Mijn impressie van dit boek
Allereerst ziet dit boek er prachtig uit. Maar waar het mij werkelijk om gaat zijn de recepten. Is het bij de meeste kookboeken zo dat de recepten een eigen draai van de chef gekregen hebben, tijdens het koken van de verschillende recepten uit het boek, bleek dat ze verrassend dichtbij de authentieke recepten lagen van mijn Peruaanse collega’s. De meeste gerechten ben ik daadwerkelijk in Peru tegengekomen en daarom ben ik zo blij met dit boek. Dit boek is een verzameling van de echte traditionele recepten uit Peru. Ze zijn thuis allemaal prima te maken en daarom is dit het ideale boek voor iedereen die graag authentiek Peruaans wil koken. Goede herinneringen aan je reis door Peru? Met deze gerechten haal je Peru zeker weer in je huis!

Hou jij van de Peruaanse keuken en ben je ook nieuwsgierig geworden naar dit boek?

Ceviche
Martin Morales