In de serie kookbijbels van Carrera Culinair was daar ook eindelijk de lang verwachte Chocoladebijbel! En niemand minder dan Kees Raat heeft hiervoor de taak op zich genomen om alle tekst en uitleg te geven over dat wat je van chocolade wil weten. Met ook nog eens ruim 150 recepten is de chocoladebijbel een prachtboek wat elke chocoladeliefhebber in zijn collectie wil hebben.

Er zijn veel kookboeken op de markt waar chocolade een hoofdrol speelt, maar echt een boek waar alles goed in uitgelegd wordt voor zowel de beginnende als meer ervaren thuisbakker zijn er niet veel te vinden. Of het zijn allemaal alleen maar recepten en de technieken zijn wat kort door de bocht, of het is gelijk al flinke kost waarbij je als beginner de moed in de schoenen zakt. Deze chocoladebijbel is dan ook een geschenk voor de chocoladeliefhebbers. Want naast heel veel recepten, vind je hier op toegankelijke wijze de belangrijkste informatie over chocolade, het chocolade maken en de best te gebruiken technieken.

Inhoud van de Chocoladebijbel

Wanneer je met chocolade wil werken is achtergrond informatie wenselijk. In het boek begint Kees Raat, na een leuk te lezen voorwoord, dan ook met de belangrijkste informatie. De geschiedenis van chocolade en de rol van nederland daar in, basisinformatie over waar chocolade vandaan komt en hoe het proces verloopt tot het echt lekkere chocolade is, waarbij er ook aandacht is voor Fairtrade en de wel- of niet gezonde effecten van chocolade. Ook de soorten chocolade worden besproken en dan hebben we het niet alleen over puur, melk en wit! Bij de ingrediënten informatie gaat Kees nog wat dieper in op cacaoboter, de bonen en het cacaopoeder en ook de basis ingrediënten die verder in het boek gebruikt worden. Zoals ook bij de andere kookbijbels vind je tevens handige informatie over het gebruik van het boek en het benodigd keukengerei.

Chocoladebijbel, boekentip

Het boek is verder als volgt opgedeeld:

How to’s
Beginnen bij het echte begin moet Kees gedacht hebben en dus leer je in duidelijke stappen hoe je zelf chocolade kunt maken, van bean to bar dus. Dan volgt pas het werken met chocolade waarbij oa technieken als au-bain-marie (of froid), tempereren, pralineren en ganache maken aan bod komen en je onder de noemer chocoladekunst leert hoe je mooie decoraties als chocoladebakjes en hagelslag maakt.

Basisrecepten
Basisrecepten die veel terugkomen in het boek zijn hier handig bij elkaar gezet, zowel voor het deeg, de sauzen en glazuren én een handige omrekentabel wanneer je net even wat een andere bakvorm wil gebruiken.

Tabletten en repen
Wanneer je zelf je chocolade hebt gemaakt of de techniek van het tempereren onder de knie begint te krijgen is het leuk om je eigen repen te maken. In dit hoofdstuk vind je 16 voorbeelden van een ‘simpele’ pure chocoladereep tot aan een repen met nougat de montélimar erin, repen met gedroogd fruit of zelfs met vers fruit erin.

Taarten
Chocoladetaarten zijn er enorm veel. Hier is een prachtige keuze gemaakt van 11 taarten waarbij een ganachetaart, de moddertaart en de black velvet niet ontbreken.

Cakes en cakejes
Liever wat minder groots uitpakken? Dan vind je hier dé recepten voor madeleines, cake, rockyroad, (vegan) brownies, blondies en tulband.

chocoladebijbel, kees raat,

Koekjes
Ook koekjes met chocolade zijn heerlijk. Maak zelf je eigen oreo’s, florentines, pain d’amande of een van de andere 10 heerlijke koekjes.

Candybars
Altijd al eens je eigen toblerone, mars of snickers willen maken? Dan is dit jouw hoofdstuk! En probeer dan ook eens de chai-theecup of een vegan energybar.

Dranken
Naast chocolademelk (met rum) doet chocolade het ook erg goed in een milkshake, Espresso-martini of een wiskey sour. De choco-zabaglione is mijn favoriet!

Pasta’s
Er is meer dan nutella! Wat dacht je van chocolade-speculoos pasta of sinaasppel-chocolade marmelade? In totaal 8 heerlijke pasta’s waar je zeker zelf eens mee aan de slag wil.

Bonbons, truffels, dragees en flikken
Deze mogen natuurlijk niet ontbreken en is met 29 recepten ook het grootste hoofdstuk van het boek. Zelf bonbons maken met likeur, heerlijke amandel-dragees, een zoethoutlolly of belgisch populaireste witte bonbon: de Manon Café.

Desserts en ijs
Ook dit is een hoofstuk waar flink in uitgepakt wordt en we ook de ijsmakers skills van Kees terugzien. Klassiekers als creme brulee en chocolade roomijs of een chocoladepudding, maar ook warme chocolademousse met frambozen, sorbetijs van chocolade of een fantastische moelleux.

Gerechten met Chocolade
Dat je ook kunt koken met chocolade wordt steeds bekender. Ga eens aan de slag met chocolade in je baba ganoush, je chili of salade. Iemand een chocolade-kroket?

Het boek kent de zelfde styling en opmaak als de andere kookbijbels uit de serie en dat maakt het overzichtelijk. Ook nu is er weer én een receptenindex én een ingredientenregister, wat het zoeken naar het juiste recept of inspiratie zo gemakkelijk maakt in zo’n dik boek.

chocoladebijbel, auteursfoto Kees raat

Wie is Kees Raat

Kees Raat is een chocolade-man in hart en nieren. Opgegroeid in een bakkersfamilie ging de liefde al snel naar de chocolade. Tijdens zijn stage bij Chocolaterie Pompadour ontstond het idee om zelf chocolade te gaan maken en na een langdurig proces was Kees Raat een van de eerste (en wellicht wel de eerste) Nederlandse chocolatiers die zijn eigen chocolade maakte, van boon tot reep. Als pionier op het gebied van chocolade, wist hij al snel bijzondere chocolade combinaties te maken met bijvoorbeeld zout, pepers en azijn. In zijn huidige winkel en atelier Metropolitan (warmoesstraat Amsterdam) maakt hij dagelijks de heerlijkste en opmerkelijke chocoladecreaties en het allerlekkerste ijs.

Deze chocoladebijbel is niet het eerste boek van zijn hand. Eerder schreef hij bijvoorbeeld al Bonbon, Ijstijd en Koekje. Daarnaast is hij de oprichter van Choca, het chocoladefestival wat inmiddels onder de naam Chocoa jaarlijks duizenden chocoladeliefhebbers en -professionals in de chocolade industrie naar Amsterdam trekt. Je treft hem vaak aan in Metropolitan en het is fantastisch om hem daar over chocolade te horen praten. Een inspirerend man!

chocoladebijbel, boekentip

Mijn impressie van de Chocoladebijbel

De chocoladebijbel is een prachtige aanvulling in de serie kookbijbels. Wat ik tof vind aan dit boek is dat het ook vertelt hoe je stap voor stap je eigen chocolade kunt maken. Iets wat ik nog heel graag eens zou willen doen. Het boek heeft een goede mix van recepten om te bakken met chocolade of met getempereerde chocolade te gaan werken. Hierdoor is de chocoladebijbel zowel voor de beginnende chocoladeliefhebber als de iets gevorderde thuisbakker inspirerend. De basis wordt duidelijk stap voor stap uitgelegd en alle klassiekers komen wel aan bod met hun chocoladetwist. Een ideale combi dus voor naslagwerk én receptenboek!

De gegevens van het boek

De Chocoladebijbel (kijk hier voor een inkijkexemplaar)
Auteur      : Kees Raat