Het eerste boek van Robèrt van Beckhoven reist nog elke dag met mij mee in de backpack en ik heb er al veel recepten uit gemaakt. Voor mij een ideaal basisboek voor brood. Ik was dan ook erg nieuwsgierig naar het boek ‘Meer Meesterlijk Brood’. Al reizend is het voor mij natuurlijk lastig om boeken in Zuid Amerika te krijgen, maar gelukkig was uitgever Unieboek bereid mij een digitaal exemplaar toe te sturen. Als een kind zo blij ben ik met dit nieuwe boek en wie weet krijg ik de rest van Zuid Amerika niet alleen aan het Meesterlijk Brood, maar ook aan Meer Meesterlijk Brood!

Boekentip: Meer Meesterlijk Brood

Zodra je dit boek open slaat is het duidelijk dat dit een vervolg is op het eerste boek. Niet alleen de titel zegt het al, maar ook in het boek is het duidelijk dat het voortborduurt op het eerste boek. Toch is dit boek, tezamen met alle bestaande en nieuwe handige instructievideo’s, ook zonder het eerste boek wel te volgen voor de gevorderde broodbakker. Al raad ik je wel aan om bij het begin, en dus het eerste boek, te beginnen.

Het boek is duidelijk opgebouwd en is weer voorzien van prachtige foto’s. Ik vind het zelf ontzettend mooi om te zien dat deze foto’s allemaal in zijn nieuwe zaak gemaakt zijn, wat het voor zijn cursisten nog eens extra herkenbaar maakt. In dit boek draait het voornamelijk om drie soorten brood. Het getoerd gerezen brood, feestelijk gelegenheidsbrood en brioche.

Inhoud

De basis
In dit hoofdstuk gaat Robèrt, nog wat meer dan in het eerste boek, in op de verschillende ingrediënten, herhaalt hij een aantal technieken en geeft hij een duidelijke verklarende begrippenlijst. Het bakken van echt lekker brood is iets wat wel wat oefening vereist en in het begin gaat er bij iedereen wel eens wat mis. Om nu te begrijpen wat er precies misgaat geeft Robèrt tot slot nog een flink aantal van zijn Gouden Tips.

Getoerd gerezen deeg
Croissants zijn heerlijk en als je goed oplet zijn ze prima zelf te maken. In dit hoofdstuk vind je een goed basisrecept plus nog eens 6 uiteenlopende variaties van de heerlijke Pains au Chocolat tot kaasvlinders en Petit Pains aux Poissons.

meer meesterlijk brood, www.patesserie.com

Gelegenheidsbrood
Een hoofdstuk met 12 prachtige feestelijke broden voor speciale gelegenheden. Natuurlijk vind je hier de populaire Brabantse Worstenbroodjes, maar ook klassiekers als de Krentewegge, een Palmpasenhaan en Driekoningen brood, of de minder bekende Mastellen en de erg leuke lentebroodjes.

Brioche…is dit wel brood?
Hier staat het briochedeeg centraal, een rijk deeg wat heerlijke luxe broden oplevert. Met 6 geheel uiteenlopende briocherecepten, waaronder ook op basis van desem, is dit een hoofdstuk wat uitdaagt om creatief met dit deeg om te gaan. De briocheroosjes, het gekleurde deeg en de hartige broodtasjes zien er prachtig uit.

Mijn impressie van dit boek:
Dit boek is een mooie aanvulling op het eerste boek. Ik vind het jammer dat er minder verschillende recepten in staan dan in het eerste boek, maar door duidelijk te laten zien hoe je kunt variëren met basisrecepten is dit boek voor mij een duidelijke aanzet, door naast de verschillende recepten uit het boek te maken, zelf ook creatief aan de slag te gaan. Er staan in dit boek beduidend meer stap-voor-stap foto’s, wat het allemaal erg duidelijk maakt en het plezier voor het broodbakken spat van de foto’s af.

Ik ga me binnenkort weer wagen aan de croissants en ook de brioche-roosjes staan op het programma om te bakken. Nu alleen nog even tijdens het reizen een geschikte keuken met oven vinden 😉 en wie weet krijg ik de rest van Zuid Amerika ook aan het Meesterlijk Brood.

Ben jij een enthousiaste (brood)bakker en ben je ook nieuwsgierig geworden naar dit boek?

Klik dan hier voor een inkijk exemplaar.

Direct bestellen kan natuurlijk ook: