Meer brood uit eigen oven is het tweede boek van Levine van Doorne. Het eerste boek had mij in positieve zin al heel erg verrast en dus keek ik enorm uit naar dit tweede boek. Ik moet het in Ecuador vaak doen met digitale exemplaren, maar omdat ik een tijdje in Nederland was, was ik enorm blij om weer eens een echt boek in handen te hebben. En wat voor een boek! Ook dit keer heeft Levine de toch wel hooggespannen verwachtingen waargemaakt. Het is niet alleen een prachtig boek met mooie recepten, maar ook nu deelt ze weer ontzettend veel kennis over hoe je het beste thuis de mooiste en lekkerste broden uit je oven kunt toveren.

Meer brood uit eigen oven

Broodbakken, ik krijg er steeds meer zin in en begin het ook steeds beter te begrijpen. Het is dan ook fijn dat er weer een mooi boek is met nieuwe recepten. Echter Meer brood uit eigen oven is niet alleen maar een boek met meer nieuwe recepten. Dacht ik dat in Levine haar eerste boek “Brood uit eigen oven” de meeste kennis wel gedeeld was, in dit boek gaat ze nog een stap verder. Ze legt meer uit over de broodbakkersformule. Een groot misverstand is dat de bakkersformule niet de ultieme formule is voor het bakken van al het brood, nee elk brood heeft zijn eigen formule. Door daar meer over te weten kun je dus eigenlijk vrij snel een recept narekenen en kijken wat met voor soort deeg en wat voor soort brood je te maken hebt. Bovendien maakt dit het ook gemakkelijker om bestaande recepten te vergroten, te verkleinen of zelfs je eigen recept samen te stellen. Ik ben zover nog niet en heb nog wel een weg te gaan in broodbakkersland, maar ik mag graag dingen snappen en dus is dit deel van het boek voor mij ontzettend waardevol voor mijn verdere broodbakontwikkeling.

Bovendien deelt ze helder haar kennis over deze verschillende manieren om brood te bakken en worden er veel vragen beantwoord die vaak gesteld worden over het hebben, onderhouden en werken met een desem. Heel veel waardevolle informatie dus, want ik heb mijn desem nog niet echt onder controle in Ecuador. Daardoor had ik altijd het idee dat ik bepaalde broodrecepten niet kon maken, want die waren met desem. In het eerste hoofdstuk met recepten deelt Levine ieder recept met drie manieren om het te maken. Met gist, met gist en voordeeg of met desem, super handig dus!

Broodbakken is aan de ene kant een exacte wetenschap, maar aan de andere kant kan er heel veel. De variaties, zowel in receptuur als in bereidingswijzen, zijn eindeloos. Dat maakt brood bakken ook zo leuk – Levine van Doorne –

Meer brood uit eigen oven, patesserie, levine van doorne, brood bakken, boekentip

Indeling van het boek

Het boek ziet er prachtig uit en heeft een duidelijke opzet:

• Inleiding
  • Broodbakken is rekenen: Hoe komt een broodrecept tot stand
  • Tips voor beter brood
  • Hoofdstuk 1 Brood met gist, gist en voordeeg en met desem
  • Hoofdstuk 2 Over de grens
  • Hoofdstuk 3 Voor de lekkere trek: zoet en hartig brood
  • Register
  • Leveranciers

Over de tips en de bakkersformule heb ik het al gehad, dus maar snel naar de recepten kijken! Zoals je op bovenstaande foto kunt zien heeft het eerste hoofdstuk recepten waarbij duidelijk aangegeven is hoe je het moet maken als je met gist, of met gist en een voordeeg of wellicht met een desem wilt werken. Je vindt in dit hoofdstuk prachtige broden zoals de Pain Cordon, Levine haar eigen favoriet ‘Brood met zaadjes’, Brood met abrikozen en pistache, ‘gewoon’ licht bruin brood en natuurlijk de Levientjes, een heerlijk brood met oa koekkruiden. Ook vind je in dit hoofdstuk broden die met ander soort meel gebakken zijn, zoals met kamut-, eenkoren-, spelt-, semolina- of emmermeel. Voor de avontuurlijke bakkers zijn de recepten van ‘Over de grens’ ook erg leuk. Stokbroden, de Fougasse, Ciabatta, Bagels,  of Turkse Simit, het komt allemaal voorbij! In het laatste hoofdstuk is het echt feest. Prachtige appelvlaaitjes, gevulde brioche, boter-honingbrood met pistache/amandelpasta of wat dacht je van brood met hazelnoten en vijgen? Als de hartige tegenhanger voor al dat zoet viel mijn oog direct op een broodtaart met sjalotjes en gruyère, maar ook kaasbroodjes of de broodjes met aardappel, zure room en chorizo doen mij het water in de mond lopen! Het boek sluit af met een handig register op alfabetische volgorde en een lijst met leveranciers en hun website, zodat je zelf de juiste spullen voor het broodbakken ook kunt aanschaffen. Meer brood uit eigen oven, patesserie, levine van doorne, brood bakken, boekentip

Levine van Doorne bakt al jaren thuis haar eigen brood en blogt sinds 2006 daarover op  “Uit de keuken van Levine“. Door al deze ervaring weet ze niet alleen enorm veel van broodbakken, maar met name ook hoe je thuis je brood bakt. Veel bakkers kunnen prachtig brood maken, maar niet altijd de vertaalslag naar hoe je thuis in je eigen keuken brood bakt. Levine is hier duidelijk de ‘missing link’, met name omdat ze haar kennis ook graag deelt met andere thuisbakkers. Dit resulteerde in 2015 in haar eerste succesvolle boek ‘Brood uit eigen oven’, maar je vindt haar ook in de diverse facebookgroepen over brood. Naast het maken van deze boeken geeft Levine ook nog workshops voor zowel de beginnende als de gevorderde broodbakker.

levine van doorne, brood uit eigen oven, patesserie.com. review
Levine Photocredits: Simone van den Berg

Alle stappen in het hele broodbakproces zijn even belangrijk! – Levine van Doorne –

Levine heeft wederom een prachtig boek geleverd. Vol mooie recepten, handige tips en heel veel informatie, die ze toch compact en duidelijk op papier heeft weten te zetten. Ik vind het eerste hoofdstuk met de verschillende manieren van broodmaken echt iets waar dit boek een duidelijk verschil maakt. Levine bakt en test haar recepten zelf dus je weet dat de recepten kloppen.Wat zal het een werk geweest zijn om al die recepten drie keer te moeten maken! Mochten wij dat willen, (en ik voel me uitgedaagd!) dan kun je dus een heel eind vooruit met dit boek. Ook nu staan er weer veel duidelijke stap-voor-stap foto’s in het boek, die het allemaal nog wat duidelijker maken. Een prachtige aanvulling op haar eerste boek, welke los van elkaar prima te gebruiken zijn. Voor elke broodbak liefhebber is dit wederom een boek wat eigenlijk niet mag ontbreken in je boeken (nee… keuken!) kast. Ik bakte al een lichtbruin brood uit dit boek, maar hoop er straks nog veel meer uit te kunnen bakken!

Meer Brood uit Eigen Oven

Levine van Doorne Uitgeverij: Forte Culinair Uitgave: September 2016 ISBN 978 94 6250 118 8 € 24,95