Een bezoek aan Parijs is een bezoek aan het hart van de Patisserie. Eén van de grootste en bekendste zaken is Ladurée. Het bedrijf heeft verschillende vestigingen in Parijs en eenmaal binnen waan je je in de tijd van Marie Antoinette. Prachtig! Ze maken heerlijk gebak en staan bekend om hun macarons. Ik probeer gekocht gebak altijd wat te ontleden tijdens het eten, zodat ik het zelf ook kan namaken. Nu is dat bij zulke grote namen ontzettend lastig. Jullie snappen dan ook vast wel dat mijn hart een sprongetje maakt toen ik dit boek in één van de grote boekenzaken in Parijs zag: Ladurée Sucré. Eindelijk een boek met alle ‘geheime’ recepten!

Het boek: Ladurée Sucré, The Recipes

Dit boek is werkelijk een feestje! Allereerst koop je het in een prachtige ‘gebaks’doos met vloeipapier, net zoals je de macarons bij Laduree koopt. Het boekenkaft is van een soort fluweel met goudkleurige opdruk. Het straalt één en al luxe uit. Iets wat natuurlijk ook echt past bij het merk Laduree.

Wanneer je het boek opent begint het eerst met een korte historie van ‘het huis Ladurée’. Het is mooi om te lezen hoe het destijds in 1862 begon in het hart van Parijs, maar eigenlijk pas sinds 1997 zijn echte ‘grandeur’ kreeg. De style van vrouwelijkheid, pastelkleuren en kwaliteit zijn altijd bewaard gebleven en nu zo kenmerkend voor Ladurée.

Ladurée Sucré, patesserie, boekentip

Daarna volgen natuurlijk de recepten. Men begint niet met de gemakkelijkste recepten, de Macarons, maar dat is natuurlijk wel het product waar ze zo bekend om zijn.  Het boek is opgedeeld in de volgende recepten-hoofdstukken:

• Macarons
  • Les Petit Gateaux (kleine taartjes)
  • Les dessert glaces et fruites (ijs en fruitdesserts)
  • Les Tartes (taarten en tartelettes)
  • Les entremets et verrines (custards en puddings)
  • Les Gros Gateaux (Groot gebak)
  • Les Viennoiserie
  • Les gateaux de gouter et confiseries (cakes en snoepjes)
  • Les Petit Biscuit (koekjes)
  • Les Boissons (dranken)
  • Les Recettes de Base (basisrecepten)

Elk recept is voorzien van een duidelijke foto en het gebak ziet er allemaal heerlijk uit! De foto’s passen helemaal in de stijl van de winkels en hun cafés. Qua recepten is de verscheidenheid groot, maar met natuurlijk heel veel klassiekers. Vanille eclairs, Tarte Tatin, Fraisier taart, Charlottes en chocoladetaarten, maar ook Oefs à la Neige, Crème Brulée, Madeleines, Financiers en Millefeuille. Qua desserts vind ik de verrines zo ontzettend leuk. Glaasjes met laagjes creme en fruitpuree. Ze staan al lang op mijn lijst om eens te maken, maar meestal neem ik de moeite niet. Wellicht een idee voor één van de eerstvolgende dinerfeestjes! Daarnaast worden er ook nog veel ijsrecepten gedeeld, iets wat ik niet echt verwacht had in dit boek.

Bij elk recept wordt duidelijk aangegeven voor hoeveel stuks of personen het is, hoeveel tijd het kost om te maken en in hoeverre er ook wachttijd is. Je hebt dus al snel een idee hoe ver je van te voren moet beginnen om een recept te maken.

De ingrediënten lijst is duidelijk en wanneer een recept uit meerdere componenten bestaat ook duidelijk onderverdeeld per component. Handig wanneer je besluit bijvoorbeeld een bepaalde bodem met een andere creme te willen combineren.  Ook de beschrijving van de recepten is duidelijk en behoorlijk uitgebreid, met in de kantlijn hier en daar nog extra opmerkingen of tips.

20140817_163510

Het boek is geschreven door Philippe Andrieu, jarenlang de chef patissier van Ladurée. Hij komt oorspronkelijk uit het franse Souillac en heeft gewerkt in diverse sterrenrestaurants en patisserie-zaken in Frankrijk. Naast patissier is hij ook een goede bakker, kok en chocolatier. Voordat Andrieu aan het roer van Ladurée kwam, werkte hij oa voor Pierre Herme en Fauchon. Andrieu heeft van 1998 tot 2012 voor Ladurée gewerkt en wordt genoemd als de beste Macaron bakker van de wereld.

20140817_170710

Ik ben dol op dit boek! Niet alleen om de goede herinneringen, dat het gekocht is in Parijs. Maar het is een boek wat je elke keer weer als een kadootje uit de doos haalt. Het straalt luxe en iets bijzonders uit. Toch zijn de recepten behoorlijk maakbaar, iets wat ik niet had verwacht. Het is dus niet alleen een souvenirboek voor ‘de heb’, maar ook om daadwerkelijk uit te bakken. Ik vind het jammer dat men met de macarons in het boek begonnen is. Daardoor lijkt het alsof het allemaal moeilijke recepten zijn, terwijl er ook eenvoudige recepten voor fruitsalade en eenvoudige koekjes in staan. De basisrecepten zijn voor mij de toppers van het boek, het recept van de banketbakkersroom is voor mij inmiddels ook een standaard geworden. Daarnaast staan gewoon alle klassiekers in dit boek, een echte musthave voor de echte franse patisserie fans dus!

20140817_171415

Ladurée Sucré
Philippe Andrieu