Zelf thuis brood maken is heerlijk om te doen, maar niet altijd even gemakkelijk. Hoe vaak er bij mij niet een ‘baksteen’ uit de oven kwam… frustrerend! Ik deed hier en daar een cursus en las en oefende veel, maar een echt compleet boek waarin eigenlijk alles van begin tot eind in staat, was ik nog niet in het Nederlands tegen gekomen. Ik verwachte dan ook met het boek van Levine dat dit ‘gewoon’ weer een mooi broodboek zou zijn, maar daarmee zat ik fout. Het is veel meer dan dat! Voor de beginnende en de gevorderde broodbakker staat er eigenlijk alles in wat je nodig hebt. Voor mij is het de Nederlandse Broodbijbel die ik miste…

Boekentip: Brood uit eigen oven

Om thuis lekker brood te kunnen maken is er iets meer nodig dan alleen maar een recept volgen. Natuurlijk was ik blij toen mijn eerste brood uit de oven kwam, ik vond het fantastisch! Maar het was toch niet zo lekker en luchtig als van een goede bakker en dan kom je er achter dat in alle facetten van het broodbakken veel te leren en veel te oefenen valt. Dit boek van Levine van Doorne helpt je daarmee!

Inhoud

Benodigdheden
Goede ingrediënten en goed gereedschap is het halve werk bij het maken van brood. Levine begint haar boek dan ook met duidelijke informatie over de verschillende ingrediënten. Je vindt hier niet alleen informatie over verschillende soorten meel, maar ook wat andere ingrediënten met je brood deeg doen. Waarom gebruik je soms een ei, wat is het effect van meer of minder olie en wat doet vitamine C met je deeg? Alles wordt helder uitgelegd in dit hoofdstuk. Een opsomming van alle handige of noodzakelijk attributen zorgt ervoor dat je zelf duidelijk een keuze kunt maken wat je als beginnende broodbakker wel of niet wilt aanschaffen.
brood uit eigen oven, levine van doorne, patesserie.com review
Basistechnieken
Aan de hand van tien stappen legt Levine in dit deel van het boek heel duidelijk het hele proces van het broodmaken uit. Daarna laat ze, aan de hand van duidelijke stap-voor-stap foto’s, zien op welke manieren je je brood kunt vormen. Hier zaten voor mij weer een paar leuke nieuwe ideeën tussen :-).  Daarna volgt, naar mijn mening, het belangrijkste deel van het boek; de broodbakkersformule. Het lijkt in eerste instantie misschien wat een lastig hoofdstuk, maar zodra je meer met broodbakken bezig gaat, zul je merken dat je dit deel er steeds vaker bij gaat pakken om de broodrecepten beter te begrijpen. Ook het maken van je eigen desem en de verschillende soorten voordegen worden in dit deel van het boek benoemd, waardoor het een zeer compleet hoofdstuk van alle technieken is.

Recepten
Het leukste deel van het boek zijn natuurlijk de recepten. Levine deelt hier zo’n 50 recepten. Beginnend met paar goede basisbroden en daarna een grote verscheidenheid aan zowel zoete als hartige broden, broden gemaakt met spelt of op basis van desem. De broden die als eerste op mijn to-bake lijst zijn beland zijn de couronne met olijven, de hamburgerbroodjes en sterbroodjes met anijs en honing. Ook het maken van mijn eigen desem staat bovenaan de lijst, want de desembroden zien er echt fantastisch uit!

Leveranciers
Tijdens het reizen kom ik er maar weer eens achter hoe mooi het is dat we in Nederland toegang hebben tot zoveel goede spullen en ingrediënten voor het broodbakken. Niet alles is misschien bij je in de buurt verkrijgbaar, maar daarom is het zo leuk dat Levine een lijst met leveranciers heeft opgenomen in het boek. Zo kun je heel gemakkelijk online alles krijgen wat je nodig hebt.

Mijn impressie van dit boek:

Het heeft even geduurd voor ik dit boek had. Hoeveel broodboeken kun je hebben of lezen? Hoe fout zat ik… en eigenlijk had ik het wel kunnen weten, want komen we eigenlijk niet allemaal bij Levine terecht zodra we onze eerste schreden op het broodpad zetten? Een zeer compleet boek met veel aandacht voor de theoretische kant die erg belangrijk is om het broodbakken te snappen, maar die ik in heel veel boeken mis. De vormgeving is prachtig met frisse foto’s, de recepten zijn helder en de broden zien er allemaal erg lekker uit. Naar mijn mening is dit het boek wat bij geen enkele broodbakker in de kast mag ontbreken!

Ben jij een enthousiaste (brood)bakker en ben je ook nieuwsgierig geworden naar dit boek?

Brood uit eigen Oven
Levine van Doorne